0

فرایند و تجهیزات

آموزش ایستگاه پمپاژ

آبان ۲۹, ۱۳۹۶ ۲:۰۹ ب.ظ


تبلیغات شما اینجا درج می شود

@OilAndGas

اجزای اساسی یک سیستم پمپاژ

در این فصل به برخی اجزای اساسی یک سیستم پمپاژ خواهیم پرداخت. پیش از ورود به بحث لازم به ذکر است که سیستم پمپاژ با توجه به کارکرد آن و مورد مصرف آن ممکن است اجزای متفاوت و ملحقات جانبی بسیاری داشته باشد که از یک مورد به مورد دیگر متفاوت است؛ ما در اینجا سعی خواهیم کردکه ضروری­ترین و اساسی­ترین اجزای یک سیستم را که نقش محوری در کارایی آن دارند بررسی کنیم.

محرکهای اولیه (Prime Movers) در اجزای اساسی یک سیستم پمپاژ

منظور از محرکهای اولیه تجهیزاتی هستند که نیروی گشتاور را به پمپ منتقل می­کنند و باعث حرکت آن می­شوند. به طور کلی ممکن است از محرکهای متنوعی برای به حرکت درآوردن پمپ استفاده گردد اما سه مورد بیشتر از بقیه رایج هستند: موتورهای الکتریکی، موتورهای احتراقی و توربینهای بخار. در ادامه به طور مختصر به بررسی و مقایسه مزایا و معایب هر یک از اینها خواهیم پرداخت.


تبلیغات شما اینجا درج می شود

@OilAndGas

موتورهای الکتریکی (Electric Motors) در اجزای اساسی یک سیستم پمپاژ

اگر چه پمپها می­توانند توسط موتورهای احتراقی و یا توربینها نیز رانده شوند اما پمپهایی که توسط موتورهای الکتریکی رانده می­شوند به دلیل فشردگی و چندکاره بودن موتورهای الکتریکی، در صنعت بیشتر متداول هستند. موتورهای الکتریکی دو نوع عمده دارند:

  • الف) موتورهای D-C یا جریان مستقیم
  • ب) موتورهای A-C یا جریان متناوب

موتورهای A-C امکانات بیشتری نسبت به نوع D-C دارند و در برابر موتورهایD-C این قابلیت را دارند که سرعت­شان را با افزایش و کاهش مقدار جریان تغییر دهند. رایج ترین موتورهای A-C موتورهای القایی از نوع قفس سنجابی هستند. این نوع موتورها از یک تا چندهزار اسب قدرت دارند و بهره­وری آنها نیز در حد بالایی است.

موتور الکتریکی که به عنوان محرک پمپ استفاده می­شود می­بایست قابلیت­های زیر را دارا باشد:

  • قاب موتور از چدن یا استیل فورج­کاری شده(منظور فرآیندهای مرتبط با خمیر­کاری و مقاوم­سازی فلزات است( Forging)ساخته شده باشد.
  • برینگ­های ضد اصطکاک داشته باشد(در پمپهای چاه عمیق برینگ کینگزبری مطلوب­تر است).
  • سیم­های استاتور از جنس مس باشد.
  • حلقه­ ها و یا قلاب­هایی که به بدنه جوش داده شده برای بلند کردن موتور داشته باشد.
  • تمام سطح قاب موتور با رنگهای اپوکسی مقاوم در برابر خوردگی و فرسایش پوشانده شده باشد.
  • پروانه خنک­کننده موتور نارسانا باشد.
  • عایق­کاری استفاده شده در آن از نوع مواد کلاس B یا Hباشد.
  • از نظر حرارتی حداقل در کلاس B باشد.
  • از جعبه تقسیم آن یک سیم ارت خارج­ شده ­باشد.
  • برای مدارهای جانبی دارای جعبه تقسیم مجزا و از جنس چدن باشد.
  • دارای کنترل کننده حرارت و ارتعاش باشد و در موتورهایی که برای شناورها استفاده می­شوند رطوبت سنج وجود داشته باشد.
  • در برابر آلاینده­ها، جوندگان و حشرات ایمن باشد.
  • در برابر حمل و نقل و بارگیری نیز ایمن باشد.
  • افت ولتاژ اولیه آن معقول باشد.

موتورهای الکتریکی در مقایسه با سایر محرکهای اولیۀ پمپ مزایا و معایبی دارند که در زیر به آنها اشاره می­شود:

معایب:

  • در معرض خطر غرقه شدن در سیال قرار دارند(بیشتر موتورها).
  • غالب موتورها به هنگام استارت جریان بالایی می­کشند.
  • حفره و سوراخ­های نفوذ­پذیری دارند.
  • تجهیزات کنترل­کننده آنها و دنده­های انتقال­دهنده گشتاورآنها نیاز به فضای قابل توجهی دارند.
  • سیستمهای حفاظتی آنها ممکن است پیچیده و گاهی گران قیمت باشد.
  • در معرض خطر ­گرم­ شدنِ بیش­ از ­حد هستند. این گرم شدن ممکن است ناشی از عللی نظیر اختلاف ولتاژ فازی، اتصال کوتاه، بارکشیدن بیش از حد پمپ و… باشد.

مزایا:

  • فشرده­ تر هستند و احتیاج به فضای کمتری دارند.
  • معمولا نسبت به موتورهای احتراقی هزینه نصب کمتری دارند(البته موتورهای احتراقی در صورتی که قیمت الکتریسیته در محل بالا باشد و سوخت نیز ارزان باشد اقتصادی­تر هستند).
  • در مواردی که نیاز به تعمیرات اساسی و جابجایی باشد به آسانی قابل جدا­شدن هستند.
  • در محیطهای کاری مختلف و بغرنج به راحتی می­توان آنها را عایق کرد.
  • شیوه ­های پیکربندی و سرهم­بندی متنوعی دارند.

موتورهای احتراقی (Engine) در اجزای اساسی یک سیستم پمپاژ

موتورهای احتراقی که به عنوان نیروی محرک پمپ استفاده می­شوند می­بایست قابلیت کار در انواع شرایط محیطی را دارا باشند. در مواردی که موتور احتراقی برای واحد پمپاژی استفاده می­شود که باید مقادیر متنوع مایع را پمپاژ کند انعطاف­پذیری از نظر سرعت در موتورهای احتراقی بسیار مهم است.

از نظر سرعت موتورهای احتراقی به سه دسته کلی تقسیم می­شوند:

  • ۱- سرعت بالا (بالاتر از ۱۵۰۰ دور در دقیقه)
  • ۲- سرعت متوسط (بین۷۰۰ تا ۱۵۰۰ دور در دقیقه)
  • ۳- سرعت پایین (زیر ۷۰۰ دور در دقیقه)

موتورهای احتراقیِ سرعت بالا، وزن و سایز کوچکتری دارند و از نظر قیمت نیز مقرون به ­صرفه هستند. ازسوی دیگر موتورهای احتراقی دارای سرعت متوسط یا پایین این مزیت را دارند که هزینه نگهداری پایین­تر و عمر طولانی­تر دارند.

در مقایسه با موتورهای الکتریکی برای استفاده از این نوع تجهیزات آگاهی و دانش فنی بیشتری لازم است. طراحان می­بایست به طور کامل با ظرفیت­ها، محدودیت­ها و الزامات نصب این­گونه تجهیزات آشنا باشند. محرک­های از نوع موتور احتراقی به دلیل عوامل زیادی که باید با هم سازگار شوند بسیار پیچیده­تر از موتورهای الکتریکی هستند. به هنگام طراحی یک واحد پمپاژ که از موتور احتراقی به عنوان نیروی محرک استفاده می­کند به ترتیب این شاخص­ها باید مد­نظر قرار­گیرد:

  • دسته اول: زمان یک چرخه کاری- سوخت- مکش- نوع موتور احتراقی
  • دسته دوم: روش استارت کردن موتور احتراقی- روش خنک­سازی- کنترل­گرها- مدارهای فرمان- تجهیزات جانبی- بی­صدا کارکردن اگزوز خروجی گاز یا بخار- کنترل آلودگی و آلاینده­ها- مهارکردن ارتعاشات
  • دسته سوم: مخزن روغن روان­کننده و سیستم تهیه آن- گاز و یا نفت که به عنوان سوخت استفاده می­شود و مخزن آن- سیستم­های تهویه- باتری­ها- هیترها- برج­های خنک کننده و…

عوامل زیر ممکن است باعث شود بجای موتورهای الکتریکی از موتورهای احتراقی استفاده کنیم:

  • – قابل اطمینان­تر هستند به شرطی که یک منبع قابل اطمینان سوخت در دسترس باشد.
  • – امنیت بیشتر در برابر آسیبهای ناشی از ضربات
  • – برای کنترل طرفیت می­توانند در سرعتهای مختلفی کار کنند.
  • – استارت­های آرام و بدون ضربه دارند.
  • – غیرقابل اطمینان بودن منبع الکتریسیته در برابر منبع سوخت
  • – سوختهایی نظیر گاز طبیعی توانایی رقابت با الکتریسیته را دارند.

عواملی که ممکن است باعث عدم استفاده از موتورهای احتراقی شود:

  • – نگرانی در مورد نشر آلودگی­های صوتی
  • – نگرانی در مورد آلاینده­های زیست­محیطی
  • – عدم تطابق آنها با نیازمندیهای واحدهای کوچک پمپاژ

توربینهای بخار(Steam turbines) در اجزای اساسی یک سیستم پمپاژ

توربین بخار یک محرک اولیه است که نیروی حرارتی بخار را به طور مستقیم به انرژی مکانیکی از نوع دورانی (چرخشی) تبدیل می­کند (حرارت و کار مکانیکی دو شکل از انرژی هستند که به یکدیگر قابل تبدیل هستند). مکانیزم تبدیل در دو مرحله صورت می­گیرد به این ترتیب که بخار به داخل نازل­ها وارد می­شود و در سرعت بالا از نازل­ها تخلیه می­شود در حالی که انرژی حرارتی (درونی) موجود در بخار به انرژی جنبشی تبدیل شده­است. در مرحله دوم ضربات بخار دارای سرعت بالا با تبدیل انرژی جنبشی به کار، پره­های توربین را به حرکت درمی­آورد.

مزایای استفاده از توربین بخار به عنوان محرک اولیه:

  • – می­توان از توربین بخار در دو یا چند سطح مختلف فشار در یک واحد پمپاژ استفاده کرد. توربینهای بخار قادر به کاهش فشار هستند علاوه بر این می­توان فشار را با استفاده از شیرهای ایستگاههای تقلیل فشار کاهش داد.
  • – در این گونه سیستم­ها برای افزایش جریان بخار و افزایش نیروی کار می­بایست سوخت بیشتری تدارک دید. در مقایسه با موتورهای الکتریکی در بسیاری موارد هزینه پرداختی بابت سوخت توربین بخار از هزینه پرداخت شده بابت الکتریسیته کمتر است.
  • – پمپهایی که از توربینهای بخار برای حرکت کردن استفاده می­کنند می­توانند در سرعتهای متنوعی کار کنند. توربینها با بهره­گیری از سیستم مدار فرمان توربین یا یک شیر جداگانه کنترل که در توربین و یا در خط ورودی بخار به توربین تعبیه می­گردد سرعت خود را تغییر می­دهند. توربینهای بخار نیازی به استفاده از ابزارهای تغییر سرعت چنانکه در سایر محرکهای اولیه پمپ رایج است ندارند. درواقع کارکردن در سرعتهای کاری مختلف خصیصه ذاتی توربینهای بخار است.
  • – استفاده از توربینهای بخار به عنوان محرک اولیه پمپ، پمپ را از وابستگی به نیروی الکتریکی و سایر سیستمهای توزیع نیرو بی­نیاز می­کند. در نتیجه به این دلیل که توربینهای بخار از توقف و قطع برق تأثیر نمی­پذیرند برای کاربردهای حیاتی بسیار ایده­آل هستند.
  • – می­توان از توربینهای بخاربه عنوان محرک ثانویه پمپ استفاده کرد(در­کنارموتورهای الکتریکی به عنوان محرک اولیه سیستم) و یا به عنوان پمپ اضطراری و جانبی از توربین بهره برد. در توضیح بیشتر باید گفت که ممکن است بعضی ایستگاههای خاص پمپاژ توان تدارک بخار کافی برای توربین بخار را نداشته باشندو ازموتور الکتریکی استفاده کنند.در شرایطی که موتور الکتریکی و یا سیستمهای توزیع نیروی آن از کارمی­افتند توربین بخار می­تواندبه عنوان محرک ثانویه وارد عمل شود و یاممکن است که پمپ دیگری را راه­اندازی کند و از این طریق تا زمانی که موتور الکتریکی به خط برگردد ایستگاه پمپاژ به کار خود ادامه دهد.
  • – کنترل کننده­های توربین بخار نظیر سیستمهای فرمان و سیستمهای افزایش سرعت ذاتا جرقه و اتصال کوتاه تولید نمی­کنند.درنتیجه از توربینهای بخاربه آسانی می­توان برای به ­حرکت درآوردن پمپهای سانتریفیوژی که در محیط­های خطرناک کار می­کنند استفاده کرد (بدون نیاز به پرداخت هزینه اضافی بابت تجهیزات ضدجرقه و ضد انفجار).
  • – توربینهای بخار به دلیل اینکه به راحتی سرعت­شان قابل تغییر است می­توانند با پمپهای جدید و یا مواردی که نیاز به افزایش خروجی پمپ است سازگار شوند.
  • – از توربینهای بخار برای به حرکت درآوردن انواع پمپها می­توان استفاده کرد.
  • – هرچند انواع دیگرمحرکهای اولیه مزایایی دارند اما توربینهای بخار چند مزیت را در کنار هم دارند. آنها نگهداری و حفاظت کمتری نیاز دارند به­علاوه اینکه ارتعاش آنها پایین است و نصب آنها نیز کاملاً راحت است.

کوپلینگ­ها (Couplings) در اجزای اساسی یک سیستم پمپاژ

کوپلینگ ها مواقعی که نیاز به اتصال محرک اولیه به سیستم گردنده پمپ باشد استفاده می­شوند. کارکرد اساسی کوپلینگ انتقال حرکت گردشی و نیروی گشتاوری از یک قسمت به قسمت دیگر است. کوپلینگ ها ممکن استکارکردهای ثانویه­­ای نیز داشته باشند نظیر جبران و تصحیح نامحوری بین شفتها، مهارحرکت محوری شفتها و کمک به مهار ارتعاشات، حرارت و جریان القایی الکتریکی از یک شفت به شفت دیگر.

کوپلینگ های بدون انعطاف (Rigid Couplings) در اجزای اساسی یک سیستم پمپاژ

کوپلینگ های بدون انعطاف برای اتصال دو دستگاه که نیاز دارند که شفت­هایشان به طور دقیق هم­محور نگهداشته شوند استفاده می­شوند. به دلیل اینکه کوپلینگ بدون انعطاف نمی­تواند تراز نبودن دو شفت را تصحیح کند هم­محوری دقیق دو شفت به هنگام استفاده از این نوع کوپلینگ ضروری است.

انواع کوپلینگهای بدون انعطاف:

عمدتا دو نوع از کوپلینگهای بدون انعطاف بیشتر رایج است.یک نوع از دو فلنج انعطاف ناپذیر تشکیل شده که هرکدام از آنها بر روی یکی از شفتها سوار می­شوند.

درصورتی که کوپلینگ به طور مناسب طراحی و نصب شود نیروی گشتاوری به طور کامل از یک لبه به لبه دیگر منتقل می­گردد. این نوع کوپلینگها در مواردی که در سیستمهای محرکه لرزش گشتاوری موجود است مفیدند.

نوع دوم کوپلینگ های بدون انعطاف به نام کوپلینگ بدون انعطاف چاکدار (Split Rigid)نامیده می­شود که به صورت افقی از وسط از هم جدا می­شوند. این دو نیمه بوسیله پیچهایی که در طول کوپلینگ چیده می­شوند به یکدیگر بسته می­شوند.

مصارف کاربردی کوپلینگهای بدون انعطاف:

کاربرد عمده کوپلینگ های بدون انعطاف در صنعت پمپ در سیستمهای رانش عمودی است که در این موارد محرک اولیه پمپ (که عموما یک موتور الکتریکی است) در بالای پمپ قرار می­گیرد. دربعضی موارد هر دو دستگاه می­توانند مشترکا از یک یاتاقان محوری که معمولاً در سمت پمپ است استفاده کنند.

به هنگام استفاده از این کوپلینگ ها باید به نکات زیر توجه کرد:

  • – هم­محوری دقیق یاتاقان­های هر دو دستگاه ضروری است زیرا این کوپلینگ ها هیچ انعطافی ندارند تا بتوانند هم­محور نبودن دو شفت را میزان کنند.
  • – دقت در ساخت و استانداردبودن این کوپلینگ ها ضروری است. سطوح این نوع کوپلینگ ها که در وسط شفت محرک و شفت چرخنده پمپ قرار می­گیرند باید از درجه بالایی از متحدالمرکز بودن برخوردار باشند تا بتوانند از انتقال حرکت لنگی از یک دستگاه به دیگری خودداری کنند.

کوپلینگ های انعطاف­پذیر (Flexible Couplings)

کوپلینگ های انعطاف­پذیر وظیفه اولیه کوپلینگ را که عبارت است از انتقال گشتاور چرخشی بین محرک اولیه و ماشین چرخنده به خوبی انجام می­دهند و علاوه بر آن کاربرد ثانویه بسیار مهمی نیز دارند: آنها نامحور بودن شفتها را نیز برطرف می­کنند.

ازنظر طراحی کوپلینگ های انعطاف­پذیر اقسام زیادی دارند اما می­توان آنها را به دو دسته کلی تقسیم کرد:

  • ۱) انعطاف­پذیر مکانیکی (Mechanically Flexible)
  • ۲) انعطاف­پذیر از نظر جنس (Materially Flexible)

کوپلینگ های انعطاف­پذیر مکانیکی (Flexible couplings for material) در اجزای اساسی یک سیستم پمپاژ

کوپلینگ های انعطاف­پذیر مکانیکی، نامحوری بین دو شفت متصل به هم را با استفاده از فواصلی که در طراحی این کوپلینگ ها لحاظ شده است جبران می­کنند. رایج­ترین نوع کوپلینگ های انعطاف­پذیر مکانیکی کوپلینگ های دنده­ای و یا دندانه­ای (Gear or Ordental Coupling) هستند.

این کوپلینگ معمولا از چهار جز اساسی تشکیل می­گردد. زمانی که دو شفت بوسیله این نوع کوپلینگ به هم متصل می­شوند هر نیمه کوپلینگ که شامل یک توپی و روکش جفت شوندۀ آن است با کمک یک خار به هر یک از شفتهاوصل می­گردد و روکش­ها به هم پیچ و مهره می­شوند. از آنجایی که توپی­ها دندانه­های بیرونی دارند که با دندانه­های داخلی روکش درگیر می­شوند یک چرخ به سمت دیگر است. این اتصال عمدا دارای خلاصی است و همین خلاصی نامحوری بین دو شفت را تصحیح می­کند. در این نوع کوپلینگ حرکت کشویی حادث می­شود و لذا یک مخزن روانساز (Lubricant) [روغن و یا گریس] برای جلوگیری از فرسایش و سابیدگی ضروری است.

اگر شرایط ما طوری باشد که نتوانیم پروسه را برای روانسازی قطع کنیم باید از کوپلینگهای دائم روان­شونده (Constantly Lubricated Couplings) استفاده کرد.

دومین نوع کوپلینگ های انعطاف­پذیر مکانیکی که خصوصا به دلیل سیستمهای هدایت ارزان­شان کاربرد گسترده­ای در صنعت دارند با عنوان کوپلینگ های انعـطـاف­پـذیـر زنـجـیـری-غلتکی (Roller-ChainFlexible Couplings)شناخته می­شوند. این کوپلینگ از دو چرخ دندانه­دار (خورشیدی) تشکیل شده است که هرکدام از آنها برروی یک شفت سوار می­شوند و به وسیله یک زنجیر حلقوی غلتان به هم متصل می­گردند. فاصله بین چرخ و زنجیر نوعی انعطاف مکانیکی برای غلبه بر نامحوری پدید می­آورد. این نوع کوپلینگ ها عمدتا در ماشینهایی که سرعت کاری پایینی دارند قابل استفاده هستند.

کوپلینگ های انعطاف­پذیر به لحاظ جنس (Material-Flexible Couplings) در اجزای اساسی یک سیستم پمپاژ

این کوپلینگ ها برای تصحیح نامحوری شفتها به انعطاف­پذیری جنس خود وابسته هستند. جنس انعطاف پذیر آنها ممکن است از هر ماده مناسبی نظیر فلز، پلیمر یا پلاستیک باشد. این ماده باید مقاومت کافی در برابر شکست داشته باشد تا عمر قابل قبولی برای کوپلینگ حاصل شود.

این قبیل کوپلینگ ها باید از موادی ساخته شوند که تحت شرایط زیر بار و نامحوری اطمینان حاصل شود که فشار گسترش یافته درون کوپلینگ را می­توانند تحمل کنند. بعضی مواد نظیر استیل محدودۀ شکست ناچیزی دارند. بعضی مواد نظیر پلیمرها محدودۀ شکست روشن و واضحی ندارند. در این موارد ممکن است به هنگام خم­شدن کوپلینگ، حرارتی که در درون کوپلینگ در حال افزایش است باعث شکست کوپلینگ شود.

یکی از انواع کوپلینگ منعطف به لحاظ جنس کوپلینگ دیسکی- فلزی (Metal-Disc Coupling) است. این کوپلینگ از دو دیسک فلزی نازک تشکیل شده­است که به توپیهر یک از شفتها پیچ می­شوند. هرکدام از این دیسک­ها از چندین لایۀ نازک تشکیل شده و هر کدام از لایه­ها جداگانه قابلیت انعطاف دارند در نتیجه به­واسطۀ انعطاف­پذیری آنها نامحوری شفتها تصحیح می­­گردد.

این نوع کوپلینگ ها به روانسازی نیازی ندارند. نکته­ای که باید به آن توجه داشت این است که همراستایی این کوپلینگ می­بایست تا حد قابل پذیرشی حفظ شود و از آستانۀ استقامت کوپلینگ فراتر نرود. نمونۀ دیگر کوپلینگ های انعطاف­ پذیر به لحاظ جنس که تماماً از فلز ساخته می­شوندکوپلینگ انعطاف­پذیر دیافراگمی (Flexible diaphragm) است. این کوپلینگ از نظر عملکرد شباهت زیادی به کوپلینگ های دیسکی دارد به

این دلیل که در این نوع کوپلینگ ها صفحه برای تصحیح نامحوری انعطاف می­پذیرد. این کوپلینگ برای کاربردهای سرعت بالا بسیار مناسب است.

کوپلینگ های انعطاف­پذیر که از مواد پلیمری بهره می­برند بی­شمارند و طراحی­های متفاوتی نیز دارند. مطابق تعریف پلیمر ماده­ای است که قابلیت کش­آمدن و برگشت­پذیری بالایی دارد و پس از تغییر شکل فیزیکی بالا به شکل اولیه خود بازمی­گردد. یک نمونه از کوپلینگ های پلیمری کوپلینگ پینی- بوشی (Pin-and-Bushing Coupling) است. این کوپلینگ از دو توپی لبه­دار(فلنج) تشکیل شده­است که هرکدام از توپی­ها بر روی یکی از شفتها سوار می­شوند. فلنج هر کدام از توپی­ها پینهایی دارد که به صورت محوری رو به سمت شفت مقابل

واقع شده­اند. فلنج دیگر نیز به بوشهای لاستیکی که عمدتا یک پوشش فلزی نیز در وسط­شان است تجهیز شده است. پین­ها به داخل این سوراخها می­روند و از این طریق نیروی گشتاور منتقل می­گردد؛ به دلیل اینکه بوشها از مواد قابل انعطافی ساخته شده­اند می­توانند زاویه­دار بودن و لنگی دو شفت نسبت به یکدیگر را تا حدی تحمل کنند.

دومین نوع از کوپلینگ های پلیمری از یک واسطه استوانه­ای شکل بهره می­برد که به هر یک از سرتوپی­های شفت متصل می­گردد و نیروی گشتاوری را از طریق مماس شدن واسطۀ استوانه­ای شکل منتقل می­کند. قسمت انعطاف­پذیر ممکن است به شیوه­های متفاوتی به توپی­ها متصل شده باشد مثلاً به توپی پیچ و مهره شده باشد یا بواسطۀ خار و اتصالات مشابه به توپی وصل شده باشد. در این نوع کوپلینگ نامحوری بین شفتها از طریق خاصیت انعطاف­پذیری واسطه استوانه­ای پلیمری برطرف می­گردد.

نوع سومی از این دسته کوپلینگ ها موجود است که از یک قطۀ پلیمری بهره می­برد که بوسیلۀ بار واردشده فشرده می­شود تا بار را از یک شفت به شفت دیگر انتقال دهد. این قطعۀ پلیمری به طورآزاد و شل( بازی دار)در حفره­ای قرارمی­گیردکه به وسیلۀ قطعاتی که سفت و سخت بر روی شفت سوار شده­اند شکل گرفته­ است. در این نوع نیز قطعۀ پلیمری تغییر حالت و وضعیت می­دهد تا بتواند نامحوری شفتها را جبران کند. این کوپلینگ در مواردی

مورد استفاده قرار می­گیرد که تخفیف وکاهش نوسانات پیچشی مورد نظر باشد.

نوع دیگر کوپلینگ های پلیمری که عمدتا در سیستمهای محرکه­ای که قدرت پایینی دارند استفاده می­شود کوپلینگی است که از ترکیب فک­ و واسطۀ لاستیکی (Rubber-Jaw Coupling)تشکیل می­شود.

قلب این کوپلینگ واسطۀ چندپایه آن است که تعداد پایه­هایش می­تواند از سه تا چند پایه متفاوت باشد. این پایه­ها درجهت محور به سمت مرکز توسعه یافته­اند. دو توپی­ که بر روی هر یک از شفت­ها سوار شده­اند هر کدام یک مجموعه فک دارند که با تعداد پایه­های واسطه پلیمری همخوانی دارد؛ واسطه بین این فکها قرار می­گیرد و یک ضربه­گیر قابل انعطاف بین آنها پدید می­­آورد. این ضربه­گیر علاوه بر اینکه دو شفت نامحور را با هم سازگار می­کند نیروی گشتاوری را نیز به خوبی انتقال می­دهد.

کوپلینگ شبکه­ای دارای فنر Coupling) (Spring-Grid

یک نوع تجاری از کوپلینگ های انعطاف­پذیر است که ویژگیها و مزایای هر دو نوع کوپلینگ انعطاف­پذیر (مکانیکی و دارای جنس انعطاف­پذیر) را با هم ترکیب کرده است. ساختار آن به این شکل است که هر کدام از توپی­ها بر روی

یکی از شفت­ها سوار می­شود. هر توپی یک بخش برآمده­ای دارد که شکاف­های دندانه مانندی در آن تعبیه شده است فنر پیچ در پیچ که از جنس استیل است بین شکاف­ها قرار گرفته است. این بخش فنری می­تواند به صورت کشویی در شکاف­ بلغزد و از این طریق دو شفت نامحور را با هم سازگار کند؛ همچنین قادراست که همانند یک فنر تخت خم شود و نیروی گشتاوری را از یک محرک به دیگری منتقل کند. بر خلاف بیشتر کوپلینگ های دارای جنس انعطاف­پذیر، این نوع کوپلینگ نیاز به روانسازی (Lubricate) دوره­ای دارد تا از فرسایش و سابیدگی بخش فنری جلوگیری شود.


دریافت فایلهای آموزشی

۱- دانلود جزوه آموزشی ایستگاه پمپاژ- PDF- تعداد صفحات: ۲۳

فهرست مطالب:

  • مقدمه
  • هدف
  • مفاهیم
    • انواع ایستگاههای پمپاژ
    • ظرفیت ایستگاههای پمپاژ
    • اجزای ساختمان ایستگاه پمپاژ
    • پمپهای مورد استفاده در تاسیسات آبیاری و زهکشی
    • انتخاب پمپ
    • موتورهای محرکه پمپها
    • قدرت مورد نیاز ایستگاههای پمپاژ
    • پارامترهای مورد نیاز در طراحی ایستگاه پمپاژ
    • ضوابط هیدرولیکی ایستگاههای پمپاژ
    • سامانه کنترل خودکار و تابلوهای فرمان
    • متعادل کنندههای فشار و ضربهگیرها در ایستگاه پمپاژ
    • محاسبه سطح مقطع کابل
    • انتخاب الکتروپمپ
    • کاویتاسیون (حفره زایی)

۲- هیدرولیک ایستگاههای پمپاژ- ۲۵۵ صفحه- PDF- فیروز تربیت

دانلود دموی فایل

7500 تومان – دریافت نمایید

 

  • تلمبه ها و شبکه انتقال
    • قانونهای عمومی تلمبه ها
    • قوانین تشابه در تلمبه ها
    • خلا زایی و NPSH
    • منحنی مشخصه شبکه
    • تاثیر منحنی مشخصه روی بهره برداری تلمبه ها
    • انواع تلمبه های گریز از مرکز
    • تاسیسات تلمبه گریز از مرکز
    • هزینه های تاسیسات و بهره برداری
    • تاسیسات ذخیره سازی انرژی
    • مساله های عملی
  • ضربه آبی
    • قانونهای عمومی ضربه آبی
    • اهمیت ضربه ابی در شبکه مجهز به تلمبه
    • روشهای جلوگیری از زیان ضربه آبی
    • مسایل عملی

۳- نشریه ۳۱۷-ضوابط طراحی هیدرولیکی ایستگاههای پمپاژ شبکه های آبیاری و زهکشی

۴- طراحی ایستگاههای پمپاژ آب و تاسیسات مربوطه- محمدرضا ناجیان- نشریه تهویه نوین

۵- دانلود آموزش فارسی پمپ و انواع آن


تبلیغات شما اینجا درج می شود

مطالب مرتبط زیر را نیز مطالعه نمایید:


راهنمای دانلود یا خرید از وبسایت ایران پایپینگ:

  • آموزشهای رایگان: در هر نوشته وبسایت، فایلها به صورت شماره بندی شده ارائه شده است. کافی ست روی عنوان هر شماره کلیک نمایید تا دانلود مستقیم آن شروع گردد.
  • آموزشهای غیررایگان: دارای یک دکمه خرید هستند. روی آن کلیک کنید تا محصول مورد نظر به سبد خرید شما افزوده شود. میتوانید محصولات دیگر را نیز به سبد خرید خود بیفزایید.
  • پس از افزودن هر محصول به سبد خرید، دکمه خرید به دکمه پرداخت عوض می شود. روی دکمه پرداخت کلیک نمایید تا به صفحه پرداخت منتقل شوید.
  • در صفحه سبد خرید، نام و نام خانوادگی و آدرس صحیح ایمیل و در صورت تمایل شماره تلگرام خود را وارد نمایید.
  • پس از پرداخت، و برای تکمیل فرایند خرید، گزینه تکمیل فرایند خرید را کلیک کنید. توجه نمایید که پنجره آخر را نبندید تا به طور اتوماتیک به صفحه رسید منتقل شوید که نام و لینک دانلود فایلهای خریداری شده در آن موجود است. این صفحه را از دست ندهید.
  • یک نسخه از رسید و لینکهای دانلود برای آدرس ایمیل شما ارسال خواهد شد.
  • در صورت بروز هر گونه مشکل، آن را با ایمیل info@IranPiping.ir و یا اکانت OilAndGasAdm@ در تلگرام در میان بگذارید.

@OilAndGas

ما به نظرات پیشنهادی، انتقادی و حمایتی شما نیاز داریم، چند کلمه برایمان بنویسید: