آموزش مهندسی نگهداری و تعمیرات (نت)

۱۳۹۶-۰۴-۲۴
این پیام تبلیغاتی است

اولین گام ، تعریف مبنایی و اساسی از مفهوم نگهداری و تعمیرات است. با توجه به تصورات و تفسیرهای ناقص و غیر علمی حاکم بر ذهن بسیاری از مدیران و حتی کارشناسان و شاغلان در امر نگهداری و تعمیرات ، اهمیت این تعریف پر رنگتر و حساستر می شود. هر چند که حوزه نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه ، یکی از مهم‌ترین روش های مطرح وکاربردی در این شاخه از علم هست اما نمی توان آن را تنها در این حوزه تصور کرد ،. برخی نیز ، مفهوم و اساس نگهداری را درنوع و یا نحوه اجرای یک یا چند عمل خاص و مقدماتی ، مثل روغنکاری محدود می کنند، گاهی نیز نگهداری و تعمیرات را به عنوان یک واکنش و عمل سریع در یک شرایط بحرانی برای تعمیر دستگاه‌ها معنا می کنند؛ اگر چه سرعت ،یکی از شاخص‌های مهم در این زمینه‌است.اما مسلما تنها شاخص نیست. نگهداری و تعمیرات یک هنر است؛ چرا که پیش از وقوع یک مشکل و همچنین در هنگام وقوع آن، توانایی انتخاب رویکردها و فعالیت‌های مختلف وجود دارد. لذا مدیران، سرپرستان و کارشناسان و مسئولان نگهداری و تعمیرات از نقش پررنگ‌تری نسبت به سایر پارامترهای دیگر حتی «ماهیت مشکل ایجاد شده» برخوردار خواهند بود.


  • دانلود فایلهای آموزشی در انتهای متن
  • کلیه فایلهای مرتبط با نگهداری و تعمیرات به این صفحه افزوده خواهد شد.

با توجه به معنی لغوی نگهداری در لغت نامه دهخدا، نزدیکترین و مناسب ترین عبارت برای لغت MAINTENANCE را نگهداری ترجمه نموده ایم . لغت Maintenance از نظر مفهومی کلیه عملیات و فعالیتهایی را که در راستای سالم و مرتب نگاه داشتن تجهیزات کار (چه ماشین چه غیرماشین) انجام میشود را شامل می گردد. عملیاتی از قبیل:

  • ۱- بازدید مرتب تجهیزات
  • ۲- رفع عیوب و نواقص احتمالی و جلوگیری از وقوع آسیب های بزرگ
  • ۳- تعمیرات دوره ای در فواصل معین

و در کل تمامی اموری که باعث حفظ وضع صحیح کار مجموعه و اجزای آن شود. پس ذکر این نکته حائز اهمیت است که این لغت مفهوم تعمیرات را نیز در بر دارد.از این رو در این کتاب لغت نگهداری شامل تمامی فعالیت های تعمیراتی نیز میشود.

قوانین حاکم بر نگهداری و تعمیرات

نگهداری مدون و برنامه ریزی شده به تجارتی که در آن از سرمایه های موجود، دستگاه ها ، تجهیزات ، ماشین ها و امکانات و زیر ساخت ها در راستای تولید و تامین مشتری استفاده می شوند ارزش می دهد.این برنامه و زمان بندی باعث به حداقل رسیدن اتلاف زمان و منابع و استفاده از آنها در جهت فعال کردن سرمایه های موجود ودر نتیجه افزایش حداکثری تولید ، می شود.

در صنایع کوچک این برنامه ریزی می تواند جزء وظایف بازرسی تعریف شود ویا بخشی از کار روزانه تیم مدیریت تعریف شدو یا یک بازرس مجزا سپرده شود. متاسفانه این برنامه ریزی در شرایطی که زمان محدود و تراکم کاری زیاد است ، افت شدیدی می کند. که با توقف آن در کوتاهترین زمان ، کار ها به صورت غلط و غیر اصولی اجرا می شوند که در نتیجه برآیند آن افزایش هزینه نگهداری است.

در صنایع بزرگ ، یک نفر مسئول برنامه ریزی و زمان بندی کار هاست. در تشکیلات و مجموعه های اقتصادی و صنعتی بزرگ برنامه ها و زمان انجام کار ها طبقه بندی و تقسیم شده اند به نحوی که وظایف هر فرد و زمان انجام هر کار مشخص شده است.

بهتر این است که شما همه چیز را در مورد کاری انجام میدهید بدانید مثلا چرا این کار به این نحو انجام می شود؟ تاریخچه و گزارشات قبلی این کار به چه نکاتی اشاره کرده اند؟ چه کار ها و چه عواملی باعث مشکلات می شوند ودر صورت وقوع یک مشکل چگونه می توان آن را بر طرف کرد مسلماًزمانی که شما در این زمینه مهارت یابید همه چیز آسان می شود اما چیزی که اهمیت دارد انتخاب و اجرای بهترین روش در انجام آن کار می باشد و این امر از طریق یادگیری و اکتساب از دیگران و نوشتهایشان امکان پذیر است.

در یک نگاه ساده متوجه می شویم که نگهداری و تعمیر دستگاه ها و تجهیزات از خود آنها مهمتر و ارزنده تر است و اعمال آن در سیستم ضروری و اجتناب ناپذیر است و حاصل آن فعالیت مداوم دستگاه ها و سرویس دهی آنها به سیستم هست.

در دنیای رقابتی امروز ،علم نگهداری در مدیریت دستگاه ها و تجهیزات و عمر فعال آنها رشد کرده و به عنوان یک زیر مجموعه الزامی در مدیریت سرمایه ها تعریف شده است به صورتیکه مدیریت سرمایه های فیزیکی و موجود باعث افزایش عمر و دوره کاربری آنها ودر نهایت بالاترین سود وبازده ممکن می گردد. در همین راستا، وجود فاکتورهای شش گانه زیر الزامی است، فاکتور هایی که تنها در گروی اجرای صحیح و علمی نگهداری محقق می شود.

  • ۱-کاهش خطر و ریسک ناشی از فعالیت سیستم
  • ۲-اجتناب از خرابی دستگاه ها و تجهیزات
  • ۳-تامین تجهیزات پایا و ماندگار و با کیفیت
  • ۴-کمترین هزینه تولید
  • ۵-محدود کردن ضررات و زیان های ناشی از فعالیت دستگاه ها
  • ۶- تولید و خروجی حداکثری

همچنین تحقق این فاکتورها منوط به وجود هماهنگی و همکاری نزدیکی بین قسمت های فنی ،عملیات و تعمیر و نگهداری است. واین مستلزم یک رابطه فعال و متعادل مابین این ۳ گروه است.

لزوم پیاده سازی سیستم‌های نگهداری وتعمیرات ( نت )

بر اساس آن چه که در بخش قبل تشریح شد، به کارگیری سیستم نگهداری و تعمیراتِ خاصِ یک سازمان، می‌تواند نقش بسیار زیادی را در کاهش قیمت تمام شده محصول نهایی ایفا نماید. اما این تأثیرات تنها محدود به هزینه نبوده و در سرعت ارائه محصول در کل زنجیره تامین، کیفیت محصول، قابلیت اطمینان، چابکی سازمان و عواملی از این دست نیز تأثیرات خاص خود را خواهد داشت که هر یک از آن‌ها محلی از تامل خواهد بود. از این رو می‌توان به نقش مهم و تأثیر گذار استراتژی‌های مختلف نگهداری و تعمیرات بر روی کسب و کار یک بنگاه اقتصادی پی برد.

در صورتی که تمامی فعالیتها و عملیات نگهداری در قالب یک سیستم تعریف شود، موجب فعالیت و کار بی وقفه ماشین آلات و دستگاه در سیستم با کمترین هزینه مصرفی و تعمیراتی است.

تعمیرات و نگهداری ماشین آلات و دستگاه ها،با توجه به استهلاک و فرسایش مداوم آنها، بخش عمده ای از هزینه های تولید را در یک مجموعه صنعتی در بر می گیرد .این هزینه، بسته به نوع صنعت، ۱۵ الی ۶۰ درصد هزینه تولید را شامل می شود . حال آنکه بنا به تحقیقات صورت گرفته ،یک سوم هزینه های نگهداری و تعمیرات،مربوط به فعالیت‌های غیر ضروری در حوزه نگهداری و تعمیرات می‌باشد این در حالی است که صنایع آمریکا سالانه حدود ۲۰۰ بیلیون دلار برای نگهداری و تعمیرات تجهیزات خود هزینه می‌نمایند. این بدان معنی است که مدیریت صحیح فرآیند نگهداری و تعمیرات، سالانه، ۶۰ بیلیون دلار صرفه جویی در این حوزه را به همراه خواهد داشت. ژاپنی‌ها با درک اهمیت ویژه‌ای که در مدیریت فرآیند نگهداری و تعمیرات در سیستم‌های تولیدی احساس می‌کردند، اقدام به طراحی سیستم‌های مختلف نگهداری و تعمیرات، از جمله TPM نمودند و آن را به عنوان یکی از زیر سیستم‌های سه گانه تولید ناب به جهان معرفی نمودند.

همان طور که می دانیم ، فرسایش و خرابی قطعات یک ماشین خصوصا قطعات متحرک ، اجتناب ناپذیر است و نیاز به تعمیر و یا تعویض دارند حتی مواد مصرفی مثل روغن ها و یا گریسها پس از مدتی خاصیت اصلی و کاربری خود را از دست داده و احتایج به تعویض دارند و سرویس و تعمیر منظم، موجب حفظ وضعیت ماشین در شرایط کاری و عملیاتی است

انجام عملیات تعمیراتی پس از وقوع شکستگی و خرابی در ماشین آلات موجب توقف عملیات تولیدی می گردد.که زیانها و هزینه ناشی از این توقف بمراتب بیشتر از تعمیر ماشین آلات مربوطه می باشد.
در نتیجه ایجاد سیستمی که بتواند از شکستگی و خرابی ماشین آلات جلوگیری کند لازم و ضروری است. این سیستم علاوه بر افزایش راندمان تولیدی دستگاه، باعث کاهش زیانهای ناشی از توقف کار ، به حداقل ممکن می شود. اساس این سیستم را می توان حول ۳ محور اصلی طراحی نمود :

۱- بررسی وضعیت اولیه و شرایط محیطی و کاری دستگاه ها

۲- نحوه و کیفیت اجرای عملیات تعمیراتی

۳- بررسی کاملی در مورد نظرات کارخانه سازنده دستگاه ها

هدف اصلی از ایجاد یک سیستم صحیح تعمیرات و نگهداری عبارتست از :

  • رفع نواقص و معایب جزئی قبل از نیاز به تعمیرات کلی.
  • جلو گیری از افزایش اثرات عیوب و نواقص و توسعه آن در کل مجموعه.
  • افزایش طول عمر تجهیزات و در نتیجه صرفه جویی در خرید تجهیزات جدید.
    کاهش توقف تولید و جلوگیری از زیانهای ناشی از وقفه درکار.
  • افزایش راندمان و بازده کاری ،متخصصین قسمت نصب و تعمیرات
  • کاهش تعمیرات کلی و تکراری و غیر ضرور که باعث صرفه جویی در نیرو کار و سرمایه های انسانی سازمان می گردد.
  • کاهش درمصرف لوازم یدکی و تقلیل هزینه مربوطه.
  • تشخیص نوع عملکرد ماشین آلات و تعیین هزینه های تعمیراتی مربوطه به منظور تصمیم گیری در مورد تهیه و انتخاب ماشینهای جدید.
  • افزایش راندمان تولیدی ماشین آلات و کاهش هزینه های تولید.

انواع سیستم های نت :

در بررسی تئوری سیستم های نگهداری به این نتیجه میرسیم که هر کدام از آنها دارای فرایند مختص به خود هستند، که با وجود تشابهات کمی که دارند دارای اختلافات زیادی در ماهیت عملیاتی و اجرایی دارند. در حالت کلی ۴ تئوری مختلف در سیستم های نگهداری مطرح می باشد.

۱-نگهداری و تعمیرات پس از کار افتادگی دستگاه Break Down Maintenance (BM)

۲-پیشگیرانه : نگهداری براساس زمان ثابت Preventing Maintenance(PVM)

۳-پیش بینانه : نگهداری براساس پایش وضعیت دستگاه PredictiveMaintennce (PDM)

۴- نگهداری پیش گستر Proactive Maintenance (PAM)

در یک دسته بندی جزیی تر 

۱) نگهداری و تعمیرات مبتنی بر شکست ( Breakdown Maintenance )

۲) نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه ( preventive Maintenance ( PM

۳) نگهداری و تعمیرات پیشگویانه ( مراقبت وضعیت ) ( PDM Predictive Maintenance)

۴) نگهداری و تعمیرات اصلاحی ( Corrective Maintenance )

۵) نگهداری و تعمیرات بهره ور جامع ( Productive Maintenance TPM (Total

۶) نگهداری و تعمیرات ناب ( Lean Maintenance )

۷) نگهداری و تعمیرات دوره ای ( Shut Down Priodic maintenance)

۸) نگهداری و تعمیرات بر پایه قابلیت اطمینان Reliability Centered Maintenance-RCM

۹) سیستمهای نت واکنش سریع یا Quick Response Maintenance- QRM

بهترین سیستم تعمیر و نگهداری :

با توجه به تشریح انواع سیستم های نگهداری و تبیین مزایا و معایب هر کدام و مقایسه ای که در قسمت قبل انجام شد به این نتیجه میرسیم که با اجرای روش های نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه و پیش نگر و پیش گستر به تنهایی نمی توان حذف نقاط ضعف و ارتقاء کیفیت خروجی سیستم را انتظار داشت. برای نیل به این هدف باید به تعمیرات و نگهداری جهت داد به عبارت بهتر بایستی تعمیرات هر دستگاه دارای روند مشخص و مدونی باشد و همواره از یک روش معین و جهت دار تبعیت نماید. این سیستم را با نام نگهداری و تعمیرات جهت دارOriented Maintenance می شناسند که تلفیقی است هوشمندانه و جهت دار از ۴ سیستم موجود BM-PVM-PDM-PAM که به عنوان برترین و کارآمد ترین سیستم نگهداری شناخته شده است

برای اجرای نگهداری و تعمیرات جهت دار بایستی مراحل خاصی را طی نمود که این مراحل بصورت منحصر بفردی با یکدیگر در ارتباط می باشند . مراحل اصلی این روش عبارتند از :

۱- تهیه ساختار و داده های دستگاه (تعریف دستگاه )

۲- تهیه مدل عملیاتی و کاربردی از دستگاه

۳- مشخص کردن شرایط مطلوب دستگاه

۴- مشخص کردن و شناسایی شرایط واقعی دستگاه

۵- مقایسه شرایط مطلوب با واقعی

۶- عیب یابی

۷- تجزیه و تحلیل نقاط ضعف

۸- بهینه سازی و حذف نقاط ضعف دستگاه

اولین قدم جهت اجرای عملیات نگهداری و تعمیرات جهت دار ، تشریح و تعریف ساختار دستگاه و داده های آن می باشد.

مرحله بعدی تهیه مدل عملیاتی و کاربردی از دستگاه می باشد. مدل عملیاتی دستگاه نشان‌دهنده ارتباط داخلی بین تمام واحدهای مورد نیاز دستگاه ، جهت انجام یک کار می باشد. این مدل نقطه شروعی برای نصب یک سیستم عیب یاب کارآمد بوده و مبنایی برای تعریف شرایط دستگاه و تجزیه و تحلیل نقاط ضعف آن می باشد. ویژگی های مورد نیاز جهت توصیف شرایط مشخص بایستی در این مدل تعریف گردد.

در مرحله بعد ، بایستی شرایط مطلوب براساس مدل عملیاتی تعریف و شرایط عملیاتی مربوط به آن تهیه گردد. برای این منظور لازم است مشخصات و پارامترهای معین برای شرایط مختلف دستگاه ، تعریف گردد تا امکان تشخیص بین شرایط مختلف و با جزئیاتی که تعریف می شود ، میسر گردد.

پس از تعریف مشخصات مربوط به توصیف شرایط ، مرحله بعدی تعیین مقادیر برای هر یک از وضعیت های عملیاتی دستگاه و کمیت های مورد نظر می باشد. در این مرحله لازم است تلرانس ها مجاز هریک از کمیت ها، مشخص و معین گردد.

در قسمت بعدی جهت شناسایی شرایط واقعی بایستی روش ها و ابزارهای اندازه گیری مناسب انتخاب گردد. ویژگی ها و مشخصات واقعی از مقادیر اندازه گیری شده بدست می آیند.

جهت ارزیابی وضعیت فعلی دستگاه ، مشخصات و ویژگی های واقعی با مقادیر و شرایط مطلوب مقایسه می گردند .

درصورتیکه شرایط غیرمجازی مشخص شود ، مرحله عیب یابی آغاز شده و نوع عیب ، محل آن و علت آن مورد بررسی قرار می گیرد . به این ترتیب می توان عمر باقیمانده قطعه و یا دستگاه را پیش بینی نمود و دستور العمل هایی برای بهره برداری از دستگاه و روش های نگهداری و تعمیر آن تدوین نمود .

این داده ها (مقادیر واقعی ) و داده های قبلی می توانند روند سلامت و یا خرابی دستگاه را نشان داده و به شناسایی و تجزیه و تحلیل نقاط ضعف دستگاه کمک کنند.


تبلیغات شما اینجا درج می شود

هدف از بهینه سازی ، حذف هر گونه نقطه ضعف شناسایی شده می باشد.به این ترتیب کارایی دستگاه ، کیفیت محصول دستگاه و قابلیت تولید دستگاه بهبود یافته و درضمن هزینه های نگهداری نیز کاهش پیدا می کند .

با اجرای نگهداری و تعمیرات جهت دار می توان به منافع و مزایای زیر نائل گردید :

  • ۱- استفاده از حداکثر عمر مفید دستگاه
  • ۲- افزایش راندمان زمانی دستگاه
  • ۳- جلوگیری از تعمیرات ، باز و بسته کردن بی مورد قطعات دستگاه
  • ۴- اجرای برنامه لازم جهت تعمیرات
  • ۵- افزایش قابلیت اطمینان و عملکرد دستگاه
  • ۶- کاهش نظارت مستمر بر وضعیت دستگاه بواسطه استفاده از تجهیزات ایمنی و همچنین افزایش ایمنی کاربر و محیط
  • ۷- افزایش آگاهی و اطمینان از محصول نهایی از لحاظ کمی و کیفی

برای هر دستگاهی که احتیاج به نگهداری و تعمیرات داشته باشد، دستورالعمل عملیات نگهداری و تعمیرات جهت دار ، جهت تضمین کارایی قابل اعتماد و مناسب ، مورد نیاز می باشد. روش یاد شده پس از طرح و اجرا بر روی دستگاه بر روی دستگاه مورد نظر ، بایستی بارها مورد اصلاح و بهینه سازی قرار گیرد تا در هر زمان عملکرد نگهداری و تعمیرات بهتر از زمان قبل گردد. تنها دراین حالت است که روش نگهداری و تعمیرات موفق و کارآوری حاصل می گردد.

خصوصیات یک سیستم نگهداری و تعمیرات (نت) در یک سازمان ممتاز
در اینجا به تشربح و بررسی فهرستی از خصوصیات یک سیستم نگهداری و تعمیرات (نت) و جایگاه و نقش آن در یک سازمان ممتاز ، می پردازیم. این فهرست معیار و مبنای مناسبی جهت بررسی سیستم های نت موجود در یک سازمان و تعیین فاصله آن با استاندارد موجود در این زمینه است

۱-هزینه چرخه عمر : مهمترین فاکتور در انتخاب و خرید یک دستگاه، هزینه های جاری و تحمیلی آن در مدت عمر اقتصادی و فعالیتش در سیستم می باشد و قیمت خرید آن در اولویت بعدی قرار می گیرد. در نتیجه واحد خرید سازمان بر پایه آنالیزها و بررسی هایی که توسط متخصصان تعمیرات و نگهداری که در رابطه با قابلیت اطمینان و تعمیرپذیری فنی دستگاه صورت گرفته، اقدام به خرید آن بر اساس استاندارد مصوب سازمان، در یک فرآیند مشترک با واحد نت، می کنند.

۲-تمرکز براهداف کلی سازمان: در یک سازمان سطح جهانی و ممتاز باید تمام عوامل عملیاتی، مهندسی و نگهداری و تعمیراتی همه در جهت اهداف سازمان حرکت کنند. در یک سازمان ممتاز که مهمترین هدف آن توانایی رقابت درزمینـه قابلیت اطمینان ساخت و هزینه های ساخت است، این اهداف باید در سایردپارتمان‌ها و از جمله نت نیز در اولویت بالاتری نسبت به اهدافی چون کاهش هزینه‌های نگهداری و کاهش زمان بیکاری ناشی از عملیات نت قرار داشته باشند. نتیجه این رویکردافزایش مستمر اثربخشی کلی تجهیزات (OEE) * و در نتیجه کاهش هزینه‌های کلی ساخت است.

۳-تعیین یک خط مش و سیاست قابلیت اطمینان: یک سازمان ممتاز دارای سیاستی مشخص شامل برنامه های سه تا پنج ساله برای پیشرفت در زمینه قابلیت اطمینان و عملکردنت است. این سیاست با تمام مشخصات آن از جمله پارامترهای ضروری قابلیت اطمینان ونت، مشخصه های کارکردی و کلیدی آنها، دلایل اهمیت آنها، نحوه تشخیص کارکنان از حرکت به سوی اهداف و غیره باید در کل سازمان ابلاغ و درک شود. در نتیجــــه اولویت بندی کارها براساس احساسات نخواهد بود و براساس صلاح و در جهت سیاست سازمان صورت میگیرد.

۴-مهارت بالای کارکنان نگهداری و تعمیرات: در صورتی که کارکنان نت ازمهارت بالایی برخوردار باشند، نیازی نیست که سرپرستان و مدیران فنی وقت زیادی راصرف آموزش آنها کنند و قادر خواهند بود وقت خــود را به برنامه ریزی و زمانبندی کارها، تعیین نیازهای آموزشی و انجام آنالیز دلایل خرابیها اختصاص دهند. در نتیجه،سازمان از یک سازمان منفعل و واکنشی تبدیل به یک سازمان مبتنی بر تفکر و حل مسئله خواهد شد و ۱۰ تا ۳۰ درصد زمان عملیات نت صرف حل مشکل و انجام اقدامات اصلاحی خواهدشد.

۵-تعیین حیطه کاری کارکنان نگهداری و تعمیرات: در یک سازمان ممتاز محدوده کاری کارکنان نت باتوجه به نوع مهارت آنها مشخص می شود و نه باتوجه به خطوط تولیدی مختلف. در این صورت یک تکنسین مکانیک باید توانایی انجام کلیه کارهای مکانیکی راداشته باشد و یک تکنسین الکترونیک نیز به همین ترتیب. نتیجه اعمال این رویکرد ایجادرضایت در کارکنان نت و انعطاف‌پذیری در کارهاست. باوجود این، در شرایطی نیز باتوجهبه نوع کار باید تخصص‌گرایی را مدنظر قرار داد.

۶-سطح بالای برنامه ریزی وزمانبندی: در هر سطح عملکردی سازمان نت برنامه ریزی و زمانبندی به‌عنوان مهمترینعامل کاهش هزینه‌های نت است. جهت انجام مناسب برنامه‌ریزی و زمانبندی عوامل زیر رادر نظر بگیرید:
الف-برنامه‌ریزی باید قبل از زمانبندی صورت گیرد.
ب-هرکاریباید با برنامه‌ریزی و زمانبندی انجام شود.
ج-بعد از انجام زمانبندی تخصیصکارکنان برای انجام کارها عملی می شود.
در هنگام اجرای یک کار برنامه‌ریزی وزمانبندی شده، نباید افراد را جهت انجام کار دیگری به خدمت گرفت؛ هیچ کاری قبل ازمشخص و مکتوب‌شدن علت انجام آن نباید به‌اتمام برسد؛ بعد از اتمام کار علت اصلیمشکل را شناسایی کنید.

۷-اولویت‌بندی صحیح کارها: به منظور اولویت‌بندی صحیح کارها، باید توانایی درنظرگرفتن عواقب ناشی از اجرانشدن به‌موقع هریک از عملیات نت را داشته باشید. این عواقب ممکن است ضایعات زیست‌محیطی، صدمات جانی، هزینه‌های بالای کاهش تولید و یا صدمات به تجهیزات باشند. در یک کارخانه با خطوط تولید متفاوت تعیین مهمترین خط تولید از لحاظ رساندن محصول به مشتری و تعیین ارزش افزوده هرمحصول می‌توانند به اولویت بندی صحیح کارهای نت کمک کنند. اولویت بندی صحیح و مناسب موجب اجرای کامل و به‌موقع وظایف برنامه ریزی و زمانبندی شده خواهد شد.

ضریب کیفیت * بازده ی کارکرد * موجودیت دستگاه = OEE

۸-درک صحیح مضمون نگهداری و تعمیرات پیشگیـــرانه: جهت ایجاد درک صحیحی از برنامه های
پیشگیرانه و مراقبتهای ضروری و بررسی وضعیت فنـی در سازمان، باید این برنامه ها بر پایه نتایج عدم جلوگیری از ایجاد شکست و خرابی بنا شـوند. همچنین این نوع برنامه ها در صورتی قابل قبول هستند که هزینه های ناشی از ایجاد خرابی به مراتب بیشتر از هزینه‌های مربوط به اجرای برنامه های پیشگیرانه باشد.
همچنین بایدروشهای دقیق و صحیح جهت بازرسیهای اساسی و بررسیهای وضعیت فنی تجهیزات شناسایی واستفاده شوند. بهتر است این نوع برنامه ها در وضعیت روشن بودن تجهیزات صورت گیرند وتواتر اجرای این برنامه ها بر پایه زمانهای خرابی و توزیع‌های ایجاد شکست صورت گیرد. همچنین این برنامه‌ها باید به طور کامل عملی و قابل اجرا باشند.

۹-اجرای ۱۰۰ درصدی برنامه‌ها: در صورتی که شما قادر به ایجاد یک بستر مناسب برای برنامه‌هایپیشگیرانه و مراقبتهای ضروری و بررسی وضعیت فنی شده باشید، هیچ دلیلی را نباید برایعدم اجرای ۱۰۰ درصدی این برنامه‌ها داشته باشید. در صورت اجرای ۱۰۰درصدی اینبرنامه‌ها احتمال ایجاد خرابیهای اتفاقی و ناگهانی بسیار ناچیز خواهد بود و اثربخشیکلی تجهیزات بالا خواهد رفت.

۱۰-آماده بودن به‌موقع مواد و قطعات یدکی: درصورتی که برنامه ریزی و زمانبندی به‌درستی صورت گیرد، انبار قطعات یدکی قادر خواهدبود تا قطعات یدکی را به‌طور مناسب و اثربخش و در زمان مناسب به محل انجام عملیاتنت ارسال دارد. در این صورت از بخش قابل توجهی از زمان عملیات نت و انرژی نیرویانسانی که صرف انجام فرآیند ارسال درخواست قطعه و دریافت قطعه از انبار می شود،کاسته خواهد شد.

۱۱-سطح خدمت: سطح خدمت پایین برای قطعات یدکی نه تنها ممکن است موجب افزایش زمان عملیات نت و هزینه‌های کاهش تولید شود بلکه از لحاظ روانی این عقیده را در بین کارکنان نت و تولید به‌وجود می آورد که انبار قطعات یدکی قادر به فراهم آوردن قطعات مناسب در زمان مناسب نیست. بدین ترتیب است که در بسیاری ازکارخانجات شاهد به‌وجودآمدن انبار قطعات یدکی مجازی ومخفــــی در واحدهای مختلف جهت به راه انداختن فرآیند تولید هستیم. البته در تعیین سطح خدمت مواردی چون هزینه های نگهداری و میزان حیاتی بودن قطعه را باید موردتوجه قرار داد. اما در مورد قطعات حیاتی سطح خدمت ۹۷ درصدی ضروری است.

۱۲-صحت کامل اطلاعات آرشیو فنی: در موردآرشیو فنی در یک سازمان ممتاز باید این اطمینان وجود داشته باشد که حداقل در ۹۵درصد موارد، اطلاعات استخراجی از آن صحیح و بدون نقص باشد. همچنین آرشیو فنی همواره باید مورد بازنگری قرار گیرد تا اطلاعات آن به‌روز باشد.

۱۳-سازماندهی و انجام مناسب عملیات بنیادی و اساسی نگهداری و تعمیرات: مهمترین تفاوت بین یک سازمان نت ممتاز و دیگر سازمانهای نت در اینست که سازمان نت ممتاز، موارد ساده و مفیدی را که دیگر سازمانها تنها در مورد آنها حرف می زنند، اجرا می کند. در صورتی که مـی‌خواهیدیک سازمان نت ممتاز داشته باشید باید به طور پیوسته روی عملیات اساسی و بنیادی نت کار کنید و روش انجام آنها مورد بازنگری و اصلاح قرار دهید. بعضی از این عملیات عبارتند از: تمیزکاری دقیق تجهیز*،روغنکاری، آچارکشی، تنظیمات جزئی وایجاد بالانس، فیلتراسیون سیالات هیدرولیکی و سیستم‌های روغنکاری و …

۱۴-سطح بالای استانداردهای ایمنی: یک رابطه بسیار قوی بین عملیات خوب و مناسب نت وبالارفتن سطح ایمنی در یک سازمان وجود دارد. بررسیهای کامل ابزار و وسایل مورداستفاده کارکنان نت از نظر مسائل ایمنی، قبل از انجام عملیات نت و تعیین شرایط ایمنی لازم برای انجام هرنوع عملیات نت در قالب دستورالعملهای نت و تهیه چک لیستهای ایمنی می توانند به کاهش سطح ریسک عملیات نت کمک کنند.

۱۵-نیازسنجی آموزشی دقیق برای کارکنان نگهداری و تعمیرات: در صورت انجام یک نیازسنجی آموزشی دقیق برای کارکنان نت، در مورد هریک از کارکنان موارد آموزشی خاصی شناسایی می شود و کارکنانتنها در کلاسهای آموزشی خاص خودشان شرکت خواهند کرد. در این‌صورت از برگزاریکلاسهای عمومی برای کلیه کارکنان که زمان‌بر و هزینه‌بر هستند و نمی توانندنیـــازهای آموزشی را به طور کامل برطرف سازند و اثــربخشی لازم را نیز دارانیستند، جلوگیری به‌عمل می آیـــد. باید به این نکته توجه داشت که برای تعیین اثربخشی آموزش باید از شاخصهای سطح مهـــارت استفاده کرد و در نظر گرفتن شاخص تعدادساعات آموزشی نمی تواند مناسب باشد.

۱۶-آنالیز علل اصلی و اساسی شکست و خرابی: در یک سازمان نت سطح جهانی، گروههایی جهت شناسایی و ردیابی علل خرابیها وجود دارد. در سازمانهای کوچک وظایف این گروهها، در بین برنامه‌های معمول نت توسط کارکنان نتصورت می‌گیرد. اما در سازمانهای بزرگ به‌جهت دخیل بودن عوامل تجهیزاتی، عملیاتی،نیروهای انسانی و سایر فاکتورها در مشکلات پیش آمده، گروههای قابـــــلیت اطمینــان تشکیل میشـوندکه بااستفاده از متدولوژی‌ها((FMEA،FAILURE MODE AND EFFECT ANALYSISاقدام به شناسایی و ردیابی خرابیها و علل آنها می کنند.

این ۱۶ ویژگی مبنا و معیار مناسبی در تحلیل و ارزیابی وضعیت سیستم نت در یک مجموعه صنعتی است به همین منظور این ویژگیها را در قالب یک لیست در صفحه بعد نشان دادیم که در آن حداقل های درصد اجرای هر کدام از آنها را با علامت قرمز مشخص شده است باید توجه داشت که در یک سیستم نت، فقدان و ضعف هر کدام از این مشخصه ها ، حتی با وجود تحقق کامل دیگر مشخصه ها ، منجر به نا کارآمدی و صرف هزینه های غیر ضرور در سیستم نت می شود در این حالت سیستم نت نه تنها موثر نیست بلکه هزینه های اضافی زیادی را به سیستم تحمیل می کند .


دریافت فایلهای آموزشی

۱- دانلود جزوه فوق: فایل آموزش نت

۲- نگهداری و تعمیرات بر اساس پایش وضعیت (Condition Monitoring)

۳- مکانیزاسیون سیستم های نگهداری و تعمیرات (CMMS)

۴- کتاب متدلوژی راه سلامتی کارخانه (PLANT AND EQUIPMENT WELLNESS)


۵- مجموعه اسلایدهای آموزشی تعمیرات و نگهداری- وبسایت نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر TPM


۶- روشهای ارزیابی اجرای تعمیر و نگهداری تجهیزات (PM پیشرفته)- مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران- ۱۷۲ صفحه

دانلود دموی فایل

5500 تومان – دریافت نمایید

 

فهرست

  • ۱- رویکرد علمی به نگهداری وتعمیر
  • ۲- مقدمه ای بر نگهداری وتعمیر
  • ۳- مروری بر گامهای پیاده سازی نظام تعمیرات برنامه ریزی شده
  • ۴- مزایای طرحهای راهنما
  • ۵- تقسیم بندی حداقل فرمهای مورد نیاز در ساختار اطلاعاتی PM
  • ۶- برنامه ریزی وکنترل – اجرا
  • ۷- تجزیه وتحلیل منظم نتایج
  • ۸- تجزیه وتحلیل هفتگی نیروی انسانی مستقیم نگهداری وتعمیر
  • ۹- جدول هفتگی بار کاری نیروی انسانی
  • ۱۰-گزارش هفتگی تعمیرات اضطراری
  • ۱۱-گزارش تجزیه وتحلیل گروهی دستگا هها
  • ۱۲- گزارش تجزیه وتحلیل ده دستگاه اول
  • ۱۳- تداوم برنامه ریزی وکنترل – تجزیه وتحلیل اساسی
  • ۱۴- نگهداری وتعمیر با ایجاد تغییر در سازه وطرح دستگاه
  • ۱۵- بودجه نگهداری وتعمیر
  • ۱۶- جدول هزینه های مستقیم چهار هفته ای دستگاهها
  • ۱۷- جدول خلاصه هزینه های چهار هفته ای
  • ۱۸- جدول تجزیه وتحلیل وضعیت تعمیرات اصلاحی واضطراری قسمتهای اساسی دستگاه وتوقفات حاصله
  • ۱۹- جلسات ماهیانه تعمیر ونگهداری
  • ۲۰- توزیع نمایی منفی
  • ۲۱- توزیع گاما
  • ۲۲- توزیع لاگ نرمال
  • ۲۳- توزیع وبیل
  • ۲۴- نحوه محاسبه میانگین و واریانس یک سری داده
  • ۲۵- جداول آماری
  • ۲۶- کنترل موجودی انبار قطعات یدکی
  • ۲۷- ابزارهای یاری کننده در انجام بازرسیها
  • ۲۸- نمودار
  • ۲۹- نمودارهای Z
  • ۳۰- منحنی پارتو
  • پیوست شماره ۱: انواع سازماندهی بخشهای نگهداری وتعمیرات
  • پیوست شماره ۲: کاربردهای کامپیوتر در نگهداری وتعمیر
  • پیوست شماره ۳: فهرست منابع ومراجع مورد استفاده

۷- دانلود فایل راهنمای آزمایش ها و تعمیر و نگهداری ترانسفورماتورهای قدرت بر اساس استاندارد IEEE -۱۱۲ صفحه

۹- آموزش جامع تجهیزات مکانیکی روتاری و تعمیرات آنها (ماشین آلات دوار: پمپ-کمپرسور-توربین، میکسر، اکسپندر و …)

۱۰- ترجمه استاندارد API 570- بازرسی، تعمیر و تغییرات لوله های فرایندی در سرویس

۱۱- آموزش جامع شیرآلات صنعتی (Valveها) و تعمیرات آنها در صنایع نفت و گاز

۱۲- دستورالعمل ایمنی برای کارکنان تعمیرات

۱۳- تعمیرات تخصصی تجهیزات دوار (ماشینری)

۱۳- پوشش خط لوله انتقال نفت و گاز و تعمیر و بازسازی آن

۱۴- بهبود مدیریت تعمیرات و نگهداری مبتنی بر مدیریت هزینه های آن (PM Cost)- تعداد صفحات: ۹

۱۵- مقدمه ای بر مفهوم نگهداری و تعمیرات- ۸۶ صفحه- علیرضا رضوی

دانلود دموی فایل

5500 تومان – دریافت نمایید

 

فهرست مطالب:

  • فصل اول: اصول نگهداری و تعمیرات
  • فصل دوم: طبقه بندی مباحث نگهداری و تعمیرات
  • فصل سوم: نگهداری بهره ور فراگیرTPM
  • فصل چهارم: نگهداری برمبنای قابلیت اطمینان RCM
  • فصل پنجم: نگهداری وتعمیرات برپایه تجارت

۱۶- مقدمه ای بر تعمیرات و نگهداری نوین- ۱۴ صفحه- پالایشگاه اصفهان- مهندس نصر آزادانی

۱۷-  معرفی شاخص های کلیدی در نگهداری و تعمیرات بر اساس استاندارد EN15341 – تعداد صفحات : ۳۵- کیوان نورافکن

۱۸- ممیزی نگهداری و تعمیرات- ۱۴ صفحه- PDF- علی محمد یسلیانی

۱۹- روش اجرایی تعمیرات و نگهداری- ۶۰ صفحه- PDF- امور برنامه ریزی مدیریت گاز رسانی- شرکت ملی گاز ایران

دانلود دموی فایل

5500 تومان – دریافت نمایید

 

۲۰- دستورالعمل بازدید ، نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه ساختمان پست های فشار متوسط زمینی ، نیمه زیر زمینی ، زیر زمینی ، اتاقک کیوسک و فنداسیون کیوسک و کمپکت- ۳۵ صفحه- PDF

۲۱- اصطلاحات و اختصارات متداول در نگهداری و تعمیرات- ۱۴ صفحه- PDF شرکت البرز تدبیر سامانه

۲۲- هفت گام نت خودگردان در نظام TPM- تعداد صفحات: ۱۰- PDF- فرهاد ساده

۲۳- دانلود جزوه ارزیابی مهارتهای نگهداری و تعمیرات (نت)- ۲۴ صفحه- PDF


دانلود همه فایلهای آموزشی بخش تعمیرات و نگهداری

۱۳۹۶/۱۲/۵ - در ۹:۰۶ ق.ظ

سلام.خواستم بابت وبسایت خوبتون ازتون تشکر کنم و امیدوارم باعث ایجاد انگیزه براتون بشه

© انتشار مطالب با ذکر نام وبسایت و با اهداف آموزشی بلامانع است