0

Offshore,Marine / عمران و سازه

مجموعه جامع آموزشی سازه های دریایی (ساحلی و فراساحلی)

خرداد ۲۴, ۱۳۹۶ در ۲:۱۹ ب.ظ


تبلیغات-فرادرس
W3Schools

رشته مهندسی سازه های دریایی (به انگلیسی: Marine Structural Engineering or Offshore Structural Engineering) یکی از رشته های زیرمجموعه مهندسی عمران در دوره کارشناسی ارشد و دکتری است که درباره طراحی و ساخت انواع سازه‌های دریایی اعم از ساحلی ، فراساحلی و تجهیزات زیر دریا بحث می کند.

معرفی

مهندسی سازه های دریایی درباره انواع سازه های دریایی اعم از ساحلی، فراساحلی و تجهیزات زیر دریا بحث می کند. این رشته به مسائل مربوط به ساخت و طراحی سازه‌های مختلف دریایی ساحلی ، فراساحلی و تجهیزات زیر دریا مانند انواع سکوها، اسکله‌ها، بندرها، موج شکن ها، دیوارهای ساحلی و تأسیسات حفاظتی سواحل، ستون های مهاربند و تأسیسات بندری مسائل ساحلی و معماری چیدمان تجهیزات دریا ،طراحی آنها در کف دریا با توجه به شرایط آن می پردازد.
سازه های دریایی دربرگیرنده طیف وسیعی از سازه ها هستند که با اهداف متنوع و مختلفی احداث می گردند. در یک تقسیم بندی کلی می توان این سازه ها را به دو گروه سازه های ساحلی و سازه های فراساحلی تقسیم نمود.

کاربرد

هدف این رشته آموزش افرادی است که با شناخت کافی از اصول طراحی سازه ها و نیز آشنایی با سازه های دریایی، دارای توانایی‌های لازم جهت طراحی و نظارت بر اجرای پروژه های تخصصی این گرایش بوده و ضمناً توان تحقیقاتی کافی جهت حل مسائلی که در این زمینه ها با آن روبرو می شوند را دارا باشند.

گرایش ها

در دیگر کشورها، گرایش سازه های دریایی به دو بخش مهندسی سواحل و مهندسی سازه‌های فراساحل تقسیم می شود. در ایران این دو گرایش در غالب مجموعه با نام سازه های دریایی ارایه می شود.برای مطالعه بیشتر به وبلاگ دنیای سازه های دریایی مراجعه نماید.

گرایش مهندسی سواحل

این شاخه از مهندسی سازه های دریایی به طراحی و ساخت انواع سازه‌های ساحلی نظیر موج شکن ها و انواع اسکله ها و خطوط لوله ساحلی و همچنین بررسی پاسخ ساحل به تغییرات حاصله (مدیریت سواحل) می‌پردازد. تاریخ مهندسی سواحل به هزاران سال پیش باز می‌گردد زمانی که نخستین بندرها درامتداد سواحل مدیترانه و خلیج فارس بنا نهاده شد. امروزه با توجه به افزایش سطح آب دریاها و لزوم حفاظت از سواحل در برابر فرسایش بر اهمیت این رشته از مهندسی افزوده شده‌است.
استفاده از سازه های نرم و سخت به منظور ساخت تفریحگاه ها و یا سواحل، حفاظت در برابر طوفان و احداث ساحل های مصنوعی از موضوعات مورد بررسی در این رشته است.

گرایش مهندسی سازه های فراساحلی

این شاخه از مهندسی سازه های دریایی به طراحی و ساخت سازه های دور از ساحل و درآبهای عمیق مانند سکوهای نفتی، سکوهای تفریحی، پایانه های فراساحلی، سکوهای بادی و خطوط لوله کف دریا در آبهای عمیق پرداخته می شود.

دانشگاه ها

مقطع کارشناسی ارشد این رشته در ایران در علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه گیلان، دانشگاه صنعتی سهند تبریز، دانشگاه هرمزگان، مرکز ملی اقیانوس شناسی، دانشگاه صنعتی بابل و دانشگاه قم دانشگاه رودهن ارائه شده است.


دریافت فایلهای آموزشی

۱- دانلود آموزش طراحی سازه های حفاظت از ساحل

حفاظت از ساحل عبارتست از مجموعه کارهایی که به منظور مقابله با تخریب یا فرسایش ساحل انجام می‌شود و در برخی پروژه ها نیز حفاظت از ساحل موجب جلوگیری از پیش روی آب دریا و ایجاد محیط آرام در پشت آنها برای فعالیت های ساحلی می باشد.


۲- دانلود آموزش جامع موج شکن و مبانی طراحی آن

موج‌شکن (به انگلیسی: Breakwater) سازه‌هایی از جنس بتن یا سنگ و یا ترکیبی از هر دو که برای حفاظت تاسیسات ساحلی از خطر امواج و مقابله با تاثیر آنها ساخته می‌شود.


۳- دانلود آشنایی با انواع فندر

به طور کلی فندر (Fender) را می توان ضربه گیرهای لاستیکی یا چوبی در انواع مختلف که در اسکله ها در محل برخورد شناور و اسکله بکار می رود تا از صدمه به آنها در محل تماس جلوگیری کند، دانست. برخی از انواع فندر ها قابلیت استفاده در قالب بدنه شناورها و کشتی ها را نیز دارا می باشند.


۴– دانلود دستنامه طراحی خاکریز هیدرولیکی (Hydraulic Fill Manual)

این راهنما به عنوان یک کتاب کاربردی، عملیاتی، و مرجع برای کارفرمایان، توسعه دهنده گان، مشاوران و پیمانکارانی که در حوزه برنامه ریزی، طراحی و اجرای بازیافت زمین (مخصوصا با استفاده از خاکریز هیدرولیکی) فعالیت می کنند، می باشد.


۵– دانلود طراحی کانال ورودی بنادر (Harbour Approach Channels Design Guidelines)

این گزارش راهنمایی و توصیه هایی را برای طراحی ابعاد قائم و افقی کانال دسترسی بنادر و آبراهه ها، جابجایی در آنها و محوطه های مهار داخل بنادر ارائه می دهد. همچنین راهنمای طراحی کانال دسترسی بنادر پیانک شامل راهنمایی جهت احداث عمق و عرض مورد نیاز و فاصله افقی خالی در زیر پل ها داخل آبراهه ها می باشد.


۶– دانلود محاسبه بالا روی و سر ریزی موج

در این فایل فرمول و روش “ون در میر” در محاسبه بالا روی و سر ریزی موج شرح داد شده است. این روش یکی از رایج ترین و معتبر ترین روشها در محاسبه بالا روی و سر ریزی موج می باشد که حاصل انجام آزمایشات متعدد توسط پروفسور ون در میر است.


۷– دانلود آموزش انواع اسکله های رورو

اسکله های رو-رو را از لحاظ سازه ای به پنج گروه تقسیم می کنند:

  • اسکله­ های وزنی (Gravity walls)
  • اسکله­ های سپری (ورقه ای) (Sheet walls)
  • اسکله­ های شمع وعرشه (Suspended deck structures) که به آنها اسکله های باز(Open) نیز اطلاق می شود.
  • اسکله­ های شناور (Afloat pontoons)
  • اسکله­ های عرشه متحرک (Linkspans)

۸– دانلود آموزش اسکله عرشه متحرک (linkspan)

اسکله های عرشه متحرک یکی از گزینه ­هایی است که در مناطق جزر و مدی شدید برای سازه اسکله رو-رو مورد استفاده قرار می­ گیرد، عرشه­ های متحرک یا به اصطلاح رمپ­ های قابل تنظیم در جهت قائم می­ باشند.


۹– دانلود آموزش  اسکله شناور

درآب­ های دارای سطح متغیر زیاد مانند مناطق جزر و مدی شدید و نیز در مناطق دور از ساحل از پانتون شناور استفاده می­ شود. سطح اسکله­ های شناور و کشتی مجاور آن معمولا اختلاف ارتفاع زیادی ندارند لذا در شرایطی که اختلاف سطح کشتی بین حالت پر و خالی زیاد نباشد برای انتقال مسافر و برخی کالاها ایده­آل هستند. ضمنا اسکله­ های شناور نوعی اسکله نصب سریع محسوب می­گردد. درپانتون­های نصب شده در رودخانه­ ها و مناطق جزر و مدی از پل و یا پل­های ارتباطی مفصلی استفاده می­شود که نقش ارتباط دهنده و تثبیت کننده پانتون­ ها را ایفا می­ نماید. طول این پل­ها با در نظر گرفتن تراز عرشه، تراز آب در جزر و مد و شیب مجاز جهت عبور و مرور بر روی آن تعیین می­گردد. همچنین تغییر در شیب هم باید در محل اتصال ها مورد توجه قرار گیرد.


۱۰- دانلود آموزش اسکله شمع و عرشه

۱۱- دانلود آموزش اسکله شمع های ردیفی

اسکله شمع های ردیفی از طریق کوبیدن و یا حفاری تا عمق مورد نظر در بستر استقرار می­یابند و با استفاده از نیروی مقاوم خاک و سایر نیروهای کمکی از جمله مهاربندی جانبی در برابر نیروی محرک و سربارهای جانبی و ثقلی مقاومت می­نمایند. دیوارهای ورقه­ ای می­توانند از سپر فولادی کوبیدنی، شمع­های ردیفی و ترکیب شمع­های ردیفی و صفحات ورقه­ای ساخته شوند.


۱۲- دانلود آموزش اسکله های وزنی

اسکله های وزنی با استفاده از وزن زیاد خود و اصطکاک سطح تحتانی، در برابر فشار محرک خاک و سربارهای جانبی و ثقلی مقاومت می نمایند. در طراحی سازه های مذکور پنج کنترل اصلی نقش اساسی ایفا می کند:

  • کنترل لغزش افقی: جهت مقابله با نیروهای جانبی
  • کنترل واژگونی: جهت مقابله با لنگر ایجاد شده توسط نیروی جانبی و ثقلی
  • کنترل تنش مجاز خاک: جهت مقابله با گسیختگی خاک زیر پی
  • کنترل لغزش کلی: به منظور اطمینان از پایداری کل مجموعه دیوار و خاک پشت و خاک زیر پی
  • کنترل نشست و تغییر شکل: به منظور جلوگیری از صدمات ناشی از نشست و تغییر شکل اضافی

۱۴- بهسازی اسکله های شمع و عرشه

بهسازی اسکله های شمع و عرشه شامل بهسازی قسمت های مختلفی می باشد: بهسازی شمع های فولادی یا بتنی، بهسازی تیر عرشه، بهسازی محوطه بارانداز، تعمیر و جایگزینی بولاردها، تعمیر و جایگزینی فندرهای پهلوگیری، نصب تجهیزات ایمنی و حفاظتی، اصلاح و تعمیر و تقویت سیستم حفاظت از خوردگی و آندهای نصب شده در اسکله های شمع و عرشه با شمع های فلزی، ترمیم پوشش اپوکسی در قسمت پاشش آب (splash zone) و …


۱۵- بهسازی خاک در دریا

در کارهای دریایی بهسازی خاک دریا یا بهسازی خاک مناطق ساحلی معمولا بمنظور:

جلوگیری از نشست بیش از حد زمین های استحصالی وقتی که باید برای ساخت و ساز مورد استفاده قرار بگیرد.(جاده، فرودگاه، پل و سایر پی ها)
بهبود سختی خاک و چگالی آن به منظور جلوگیری از liquifaction که می تواند به سازه ها در مناطق زلزله خیز خسارت وارد کند.
بهبود مقاومت برشی خاک بمنظور جلوگیری از لغزش و شکست سطح شیبدار و افزایش طرفیت باربری خاک
ثابت کردن و پایدار سازی خاک هایلایروبی شده بمنظور کاهش و حذف اثرات مخرب زیست محیطی ناشی از پخش شدن آنها
تکنیک های بهسازی خاک در دریا تلاش می کنند تا خاک بستر را به کمک روش های فیزیکی مانند ویبره کردن، اضافه (داخل) کردن سنگ، یا با اختلاط خاک با مصالح مناسبتر مهندسی مانند سیمان و آهک، مقاومت و سایر مشخصات فیزیکی آن را بهبود بخشد.


۱۶- آموزش نرم افزار Autodesk CIVIL-3D

نرم افزار  Civil-3D قابلیت های بسیار زیادی را دارد و امروزه تمام مهندسانی که در زمینه مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، سازه های دریایی، کشتی سازی و … فعالیت می کنند می بایست به نرم افزار AutoCad مسلط باشند. نرم افزار Civil 3D دارای قابلیت های بیشتری نسبت به اتوکد می باشد و در ان قابلیت های نرم افزار AutoLand نیز گنجانده شده است. از حمله این قابلیتها عملیات های نرم افزاری مرتبط با کارهای خاکی مانند محاسبه حجم لایروبی، حجم خاکریزی و … می باشد.


۱۷- راهنمای نرم افزار مدل سازی هیدرولیکی FLOW-3D

نرم افزار مدل سازی هیدرولیکی FLOW-3D یکی از قویترین و بهترین نرم افزارها در زمینه کارهای هیدرولیکی و مدل سازی جریان آب (CFD) در سازه های دریایی می باشد


۱۸- دانلود نرم افزار تحلیل و طراحی سازه های دریایی: نرم افزار SACS

نرم افزار (SACS (Structural Analysis Computer System یک برنامه با تحلیل اجزای محدود است که کاربرد آن در مهندسی عمران به خصوص در تحلیل سازه ­های ساحلی و فراساحلی می باشد. این برنامه از چند تحلیل اجزای سازه­ ای مختلف سازگار باهم تشکیل شده است که ارتباط این تحلیل­ ها با یکدیگر نیاز به مجهولات مختلف در تحلیل کلی سازه را برطرف می­ کند. به عبارت دیگر خروجی یک تحلیل، ورودی مورد نیاز دیگری می باشد. تمامی این قسمت هاشامل استانداردهای مهندسی مختلف به صورت از پیش تعیین شده می­ باشد. برای سهولت کار با این نرم افزار توسط کاربر، این امکان مهیا شده است که ورودی داده­ ها به طور انتخابی با سیستم استاندارد واحدها (SI) یا سیستم انگلیسی باشد.


۱۹- شمع های حفاری و تزریق

شمع های حفاری و تزریق جزء دسته شمع های درجا ریز می باشند که در دریا اجرا می گردند. باتوجه به شرایط محیطی و خاک سست قسمت بالایی در دریا، شمع های حفاری و تزرق (drilled and grouting)، مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از این نوع شمع در خاک های کربناته نیز استفاده می گردد. در خاک های کربناته با توجه به ساختار تشکیل دهنده لایه های خاک “در خاک های کربناته در منحنی نیرو تغییر مکان، پس از یک حد معینی از اعمال نیرو، لایه های خاک شکسته و از جامد به گاز تبدیل می گردند، یعنی با اعمال فشار بیش از مقدار معینی شاهد نشست های آنی زیاد خواهیم بود.” امکان کوبش شمع وجود ندارد و شمع های کوبیده شده عملکرد ایمنی نخواهدن داشت، لذا در این گونه از خاک ها شمع های درجاریز حفارش و تزرق می توانند به عنوان گزینه مناسب مطرح گردند.


۲۰- دانلود کتاب مدیریت پروژه های دریایی.pdf – ۲.۸ MB

کتاب راهنمای مدیریت پروژه های دریایی، کتابی است که به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی و توسط پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف برای مدیریت صحیح پروژه های دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تالیف گردیده است. این کتاب در ۴۱۴ صفحه و در ۱۰ فصل در سال ۱۳۸۸ به چاپ رسیده است.

فهرست مطالب کتاب راهنمای مدیریت پروژه های دریایی:

  • بخش اول: کلیات مدیریت پروژه
    • فصل اول: مقدمه و خلاصه اجرایی
    • فصل دوم: گروه های فرآیندی مدیریت پروژه
  • بخش دوم: فرآیندهای پیشنهادی مدیریت پروژه برای سازمان بنادر و دریانوردی
    • فصل سوم: فرآیندهای پیشنهادی آغازین پروژه
    • فصل چهارم: فرآیندهای پیشنهادی برنامه ریزی پروژه
    • فصل پنجم: فرآیندهای پیشنهادی اجرای پروژه
    • فصل ششم: فرآیندهای پیشنهادی کنترل پروژه
    • فصل هفتم: فرآیندهای پیشنهادی اختتام پروژه
    • فصل هشتم: فرآیندهای پیشنهادی بهره برداری پروژه
  • بخش سوم: فرآیندهای مورد نیاز انواع پروژه های سازمان بنادر و دریانوردی
    • فصل نهم: پروژه های سازمان بنادر و دریانوردی و فرآیندهای مرتبط
    • فصل دهم: راهکارهای رفع نیازها و مشکلات مطروحه در سازمان و پیشنهادات
  • بخش چهارم: پیوست ها
    • پیوست A: فرم ها و دستور العمل ها
    • پیوست B: انتخاب فرم نمونه مناسب قراردادها برای کارهای مهندسی و پیمانکاری
    • پیوست C: استاندارد طرح مدیریت پروژه های IT
    • پیوست D: فهرست منابع

۲۱- دانلود کتاب مدیریت تجهیزات بندری: خط مشی، مدیریت، نگهداری و تعمیرات

امروزه و در جریان فعالیت های حرفه ای، به خوبی مشخص شده است که برای بهره گیری از تکنولوژی جدید به صورت سودآور، مؤثر و مفید، داشتن چگونگی به کارگیری آن از دیدگاه استراتژیک ضروری است. تشخیص بین تکنولوژی متکی بر محصول و تکنولوژی متکی بر فرآیند و این که، هر یک از مراحل فرآیند، چگونه عمل می کند، بسیار مهم می باشد.
از منظر این دیدگاه، تکنولوژی باید درجریان و در فرآیند عمل به کار گرفته شود و کار، برای ایجاد بهبودی در روند خود، باید تکنولوژی را به حرکت درآورده و از ابعاد گوناگون آن بهره گیرد . بر این اساس، وقتی که بین استراتژیک و بینش کاری، یک جهت گیری مثبت و درست وضع شود، می توان امیدوار بود که تکنولوژی فرآیند، به طور کامل بر نیازهای سیستم متکی است و تمام اقدامات آن، برای پاسخگویی به آن نیازها، جهتدهی و طرح ریزی شده است.
مدیریت تجهیزات، مشتمل بر فرآیندهایی چون خرید، بهره برداری و نگهداری، از مهم ترین مسایل پیش روی مدیریت سازمان ها و نهادهای فعال در حوزه ی فعالیت های صنعتی، تولیدی و خدماتی است. خودکارسازی سیستم برای برآورد نیازها، نحوه تهیه (خرید) و نگهداری و بهره برداری، اقدامی برای ایجاد تناسب لازمه بین تکنولوژی و جریان و فرآیند کار است و آن چه که در این اقدام حایز اهمیت می باشد وجود یک سری معیارها و رویه های حساب شده، منطقی و مبتنی بر شرایط محیطی، به منظور نگهداری و استفاده صحیح و درست از تجهیزات است.
از جمله ی کوشش ها برای تحصیل چنین انتظاری، مشهود گرداندن اطلاعات نهفته و یا آشکار است، به این ترتیب، یک سازمان (صنعتی، تولید، خدماتی) باتوجه به شرایط کار، کیفیت و چگونگی عمل بهره برداران، تیم های محوری و جریا نهای بهره بردار، می باید که نیازها و موقعیت خود را به خوبی اطلا عرسانی و شفا فسازی کند. جز این اگر باشد، سیستم و مدیریت تجهیزات، قادر نخواهد بود تا معیارهای مناسب برای گزینش بهترین طریق کاری خود را در خرید، نگهداری و بهره برداری از تجهیزات، تدوین و ارایه نماید.
وضع برنامه ی عمل و یا طرح عمل استراتژیکی برای مدیریت تجهیزات نیازمند وضع یک توجه همه جانبه درخصوص موارد ذیل است:

  • آمادگی.
  • داشتن برنامه برای عملکرد (خرید و تهیه، نگهداری و نحوه بهره برداری).
  • سرمایه گذاری (مالی و پولی، آموزش، ساختمان و فیزیک کار برای نگهداری از تجهیزات).
  • هزینه های عملیاتی (از مرحله ی طرح ریزی تا مرحله ی بهره برداری).
  • تأثیر بر استفاده کنندگان (تأثیر مثبت و کاهش اثرات منفی) و بهره برداران.
  • تأثیر بر اقتصاد کشور (با هدف جلوگیری از پرت منابع مالی و پیش گیری از هدررفتن آن ها).
  • در همین زمینه، اعمال تأکید بر چهار جنبه ی ذیل، مهم به نظر می رسد :
  • جنبه ی مالی (مدیریت مالی).
  • جنبه ی زمان (مدیریت زمان).
  • جنبه ی خرید (مدیریت تدارکات).
  • جنبه ی نگهداری (مدیریت انبارها).

ترسیم هندسی چنین مدیریت و وضع مکانیسم و مهندسی آن، اقدامی در قالب مدیریت تجهیزات است که این کتاب، طی ده فصل به آن می پردازد.


۲۲- دانلود کتاب راهنمای اوراق کننده های کشتی

کتاب راهنمای اوراق کننده های کشتی توسط مرکز تحقیقات سازمان بنادر و دریانوردی در ۲۶۳ صفحه به فارسی ترجمه گردیده است تا مورد استفاده متخصصان قرار بگیرد و کتاب پیوست شامل متن ترجمه راهنمای فوق می باشد. در این کتاب اصول اوراق کردن صحیح کشتی و روش های مقابله با تاثیرات آلودگی های ناشی از آن بر محیط زیست بررسی شده است.

این کتاب راهنما برای ارائه به ناظران و سرپرستان تاسیسات اوراق کردن کشتی در نظر گرفته شده است و بیشتر در مورد مقررات مورد نیاز مربوط به محیط زیست و بهداشت و ایمنی مشاغل و برای حصول اطمینان از انطباق تاسیسات با مقررات به ناظران کمک می کند. این کتاب راهنما توسط فرآیندهای خاص ساخته شده است (به عنوان مثال حذف آزبست ، برشکاری فلزات ، جداسازی نفت و سوخت) که در طی عملیات های اوراق کردن کشتی رخ می دهد.اوراق کننده های کشتی می توانند مقررات کلیدی ومربوط به محیط زیست، بهداشت و ایمنی مشاغل برای هر مرحله مورد بررسی قرار دهند.برای مراجعه و یافتن مقررات ، کد مقررات فدرالی در سرتاسر کتاب راهنما فراهم شده است و خوانندگان را تشویق به بازبینی و بررسی جزئیات مقررات می کند. در این کتاب کادرهایی برای تایید دستور العمل های قانونی فراهم شده است. این کتاب راهنما توسط دفتر اجرای مقررات تاسیسات فدرالی سازمان محیط زیست و دفتر اجرای قانون و قبول بیمه تهیه شده است. تحقیقات فنی ، نوشتن، ویرایش و طراحی کتاب زیر نظر سازمان محیط زیست فراهم شده است.


۲۳- دانلود کتاب آشنایی با ترمینال های کانتینری و فعالیت های بندری

ترمینال های کانتینری در سراسر جهان از لحاظ اندازه، موقعیت جغرافیایی و نوع عملیات کاملا متنوع می باشد. این کتاب به خواننده خود شناخت کلی از ترمینال کانتینری می دهد و به توصیف دنیای ترمینال های کانتینری می پردازد. هدف اصلی از مباحثی که به آن خواهیم پرداخت تاکید بیشتر بر ترمینال کانتینری دریایی است ، اگرچه در مورد ترمینال های کانتینری خشکی نیز درآن اشاره شده است. بعنوان مثال – برنامه ریزی کشتی های اقیانوس پیما قابل استفاده در ترمینال های کانتیری خشکی نمی باشد. از سوی دیگر بارگیری قطار ها هم برای ترمینال های کانتینری خشکی و دریا عمومی خواهد بود. هدف این کتاب نگاه ایده آل به ترمینال کانتینری نمی باشد بلکه بهره مندی بیشتر از دانش ترمینال کانتینری و آشنایی با زبان ترمینال کانتینری است و به خواننده اجازه خواهد داد تا از فعالیت های درون و اطراف ترمینال کانتینری آگاهی یابد.
کتاب حاضر با فرض عدم دانش خواننده در مورد ترمینال کانتینری و در شش فصل تنظیم شده است. که هر بخش شامل مطالبی بشرح ذیل می باشد.

فصل یک – ترمینال کانتینری
فصل اول به توصیف مفاهیم فیزیکی ترمینال کانتینری می پردازد. ترمینال کا نتینری با مواردی بشرح ذیل مواجه می باشد که در این فصل به آن اشاره می شود:
• کانتینر هایی که در ترمینال کانتینری مورد استفاده قرار می گیرد
• تجهیزات خارجی مورد استفاده در ترمینال
• موقعیت های مورد استفاده که تجهیزات جانبی در ترمینال اقدام به جابجایی کانتینر می نمایند
• انواع محل های ذخیره و انبارش ۳ کانتینر
• تجهیزات داخلی مورد استفاده در ترمینال
• فعالیت های متفرقه که در کنار فعالیت های اصلی از قبیل تخلیه، بارگیری، حمل و نقل و انبارش انجام می شود.

فصل دوم – زنجیره عرضه 
گروه های لجستیکی مختلفی در امر حمل و نقل کالا های کانتینری دخیل می باشند و حمل کنندگان و اپراتور های متفاوتی اقدام به ارسال کالا از فرسنده کالا به دست گیرنده می نمایند. در این فصل بطور اجمال زنجیره عرضه کالا های کانتینر شده و گروه های مرتبط در حمل را توضیح می دهد و به جنبه های بیرونی محیط ترمینال می پردازد.
فصل سوم – لجستیک کانتینر
فصل سوم در مورد لجستیک کانتینر و خصوصاً لجستیک در ترمینال کانتینری است. همانطوری که در فصل دوم به آن خواهیم پرداخت، ترمینال کانتینری تنها یک حلقه اتصال در کل زنجیره لجستیک است . گزینه های بسیاری با درنظر گرفتن حمل و نقل کانتینر در ترمینال می بایست ایجاد گردد که در این میان مفاهیم انتخاب شده تاثیرات قابل توجهی در فرآیند ترمینال دارند. به منظور درک نتیجه منطقی گزینه ها داشتن درک اساسی از لجستیک ترمینال بسیار مهم است. این اصول-ساختار ادراکی که حمل ونقل ترمینال بر سطوح دیگر تاثیر می گذارد- به چهار سطح از حمل و نقل کانتینر تقسیم شده است. بعلاوه، این فصل تعدادی از مفاهیم لجستیک که می تواند توسط ترمینال اعمال شود را توضیح خواهد داد به درک از مفاهیمی که توسط ترمینال مورد استفاده قرار گیرد، می تواند کمک کند.
فصل چهارم – فرآیند
فصل چهارم فرآیند اولیه ترمینال را توصیف خواهد نمود. فرآیند اولیه شامل فرآیند های اصلی پردازش،طرح ریزی، برنامه ریزی، اجرا،گزارش دهی و صورت وضعیت مالی می باشد. فرآیند های اصلی کاملاً به یکدیگر مرتبط می باشند که ارتباط بین فرآیند اصلی و زیر فرآیند های با جزئیات شرح داده خواهد شد.
در این فصل به جریان اطلاعات اشاره می شود ولی جزئیات آن در فصل های بعدی پرداخته می شود. بنابراین برای فراگیری و درک مفاهیم فصل پنجم نیاز به مطالعه فصل چهارم – فرآیند ها – دارد. از سوی دیگر، در فصل پنجم فعالیت های پردازش اشاره شده که در فصل ۴ توضیح داده شده بود.

فصل پنجم – جریان اطلاعات
فصل چهارم فرآیندی هایی را که ترمینال کانتینری با آن مواجه می باشد را توضیح داد. از نقطه نظر ترمینال کانتینری، فرآیند های اشاره شده در فصل چهارم بعنوان فرآیند داخلی محسوب می شوند. علاوه بر ارتباط فرآیند های داخلی با یکدیگر ، با فرآیند های محیط بیرونی نیز ارتباط دارند. فصل پنجم به تشریح اطلاعاتی رد و بدل شده در زنجیره عرضه بین ترمینال کانتینری و دیگر گروه ها می پردازد.
فصل ششم – نرم افزار های مرتبط
فصل ششم با بحث مختصر در مورد موضوعات تجارت و محرک های تغییر که ترمینال با آن مواجه است آغاز می گردد ، سپس با توجه به ایفای نقش مهم فن آوری اطلاعات، به سیستم های پشتیبان فن آوری اطلاعات در زمینه ترمینال کانتینری متمرکز می شود و به توصیف اجمالی شرکت های فعال در زمینه ارائه نرم افزار از قبیل ناویس ال سی. سی.، کسموس ان. وی و شرکت سهامی توتال سافت بانک پرداخته و در هر بخش قابلیت های نرم افزارهای مربوطه را بیان می کند.

کتاب فوق به همت و زیر نظر سازمان بنادر و دریانوردی تهیه گردیده است و امید است که مورد استفاده جامعه دریایی قرار بگیرد.


۲۴- دانلود جزوه کارهای دریایی دکتر برگی

جزوه کارهای دریایی دکتر برگی استاد دانشگاه تهران، مرجعی کامل و مناسب در زمینه طراحی سازه های متعارف دریایی می باشد که در آن روابط مورد نیاز طراحی و دستور العمل ها (فلوچارت ها) برای سهولت در پیگیری مراحل طراحی اسفاده شده است. دکتر خسرو برگی در تهیه این جزوه از مراجع و منابع بسیاری استفاده کرده است تا دستنامه (هندبوک) بسیار خوبی را به دانش جویان و مهندسان ارائه نماید. بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه تهران تا سال ها پس از دوران تحصیل به این جزوه به عنوان یکی از همراهان همیشگی طراحی نگاه می کنند.

۲۵- کتب انگلیسی سازه های دریایی


۲۶- دانلود کتاب هیدروگرافی و لایروبی در محدوده بندر

لایروبی عبارت است از استخراج یا جا به جایی خاک یا سنگ در بستر دریا,رودخانه ، بنادر و …. . به طور معمول فعالیت های لایروبی به دو صورت انجام می شود ، لایروبی احداث که برای بار اول انجام می شود و لایروبی به منظور نگهداری که به دو شکل ادواری و منظم است.
لایروبی اهدافی را در پی دارد که به اختصار شامل عمیق کردن رودخانه ها و یا دریاچه ها و یا حوضچه بنادر ، پر کردن گودی ها در زیر آب یا خشکی ، جایگزینی مواد با کیفیت خوب و مناسب به جای مواد ضعیف در زیر آب.
کتاب هیدروگرافی و لایروبی در محدوده بندر به عنوان یک کتاب مختصر و کاربردی در زمینه معرفی و شرح اقدامات لازم و روش های لایروبی و هیدروگرافی در بنادر می باشد که در دو فصل هیدروگرافی و لایروبی و در ۹۲ صفحه تالیف شده است.

فهرست مطالب:

  • فصل اول: هیدروگرافی
    • کلیات
    • مقدمه
    • موقعیت یابی
    • عمق آب
    • اندازه گیری عمق آب
    • اکوساندرها
    • سیستم های کامپیوتری
    • قایق هیدروگرافی
    • فهرست تجهیزات مورد نیاز در روی قایق هیدروگرافی
    • اندازه گیری غلظت مواد بستر دریا
    • روش های بستر شناسی دریایی
    • روش های نمونه گیری از بستر دریا
    • برش مواد تشکیل دهنده بستر دریا
    • قایق هیدروگرافی مجهز به اکوساندر مالتی بیم
    • منابع
  • فصل دوم: لایروبی
    • مشخصات و ابعاد لایروبی
    • مقدمه
    • ناوبری و لایروبی
    • عمق راه آبی
    • عرض آبراه
    • عمق کانال
    • عرض کانال
    • هزینه لایروبی اولیه
    • عمق مطلوب یک ابراه
    • منابع

۲۷- دانلود گزارش فنی بالاروی و سرریزی موج از دایک ها

(Technical Report Wave Run-up and Wave Overtopping at Dikes)

گزارش فنی بالاروی و سرریزی موج از دایک ها یک گزارش خلاصه ۵۰ صفحه ای است که بطور کامل به بررسی و ارائه روابط محاسباتی مناسب برای محاسبه بالاروی و سرریزی موج می پردازد. از نکات بسیار خوب این گزارش تهیه آن بصورت کاربردی و با بیان کامل نحوه استفاده از روابط می باشد. در بررسی بالاروی امواج روابط و تحقیقات بسیاری انجام شده است که در این گزارش معتبرترین آنها بیان می گردد و مهندسان و دانشجویان می توانند ازآن بطور مستقل جهت محاسبات مربوط به بالاروی و سرریزی موج استفاده کنند.

محتوای این گزارش شامل موارد زیر است:

  • فصل اول:
    • مقدمه
    • تعاریف
    • تخمین ارتفاع موج و پریود موج در پای دایک
    • مراحل عمومی محاسبات برای بالاروی موج و سرریزی موج در شیب ساده
  • فصل دوم:
    • بالاروی موج
    • نکات عمومی
    • روابط عمومی برای بالاروی موج
    • شیب متعادل
    • تاثیر ساحل کم عمق
    • تاثیر زاویه تلاقی در حمله موج
    • تاثیر برم (پله ای کردن)
    • تاثیر زبری اجزاء
    • تاثیر دیوار با شیب قائم یا بسیار تند
    • ارتباط بین شیب ها، برم ها، خط ساحل و اجزاء زبری متغیر
  • فصل سوم:
    • سرریزی موج
    • میانگین تخلیه سرریزی موج
    • تاثیر خط ساحلی کم عمق یا خیلی کم عمق
    • ارتباط بین شیب ها، برم ها و خط ساحلی
    • حجم سرریزی به ازای هر موج
  •  پیوست:
    • ضرایب تاثیر برای زبری لایه های بالایی برای بالاروی موج و سرریزی و موج

این گزارش بعنوان یک توصیه و راهنما برای طراحی ایمن دایک ها در هلند استفاده می شود و اعتبار فنی بالایی دارد. تعیین ارتفاع مناسب برای دایک ها ایمنی و اقتصادی بودن آن ها را تامین می کند و یکی از مهمترین نکات در راحی این سازه ها که بسیار مورد استفاده قرار می گیرند می باشد.


۲۸- دانلود کتاب کاربرد فنون نوین در بنادر و پایانه ها


۴۰- دانلود همه آموزشهای بخش Offshore وبسایت


۴۱- کتب و ویدئوهای آموزشی جدید سازه های دریایی در حال به روز رسانی ست…



راهنمای دانلود از وبسایت:
در هر نوشته وبسایت، فایلها به صورت شماره بندی شده ارائه شده است. کافی ست روی عنوان هر شماره کلیک نمایید تا دانلود مستقیم آن شروع گردد.
در صورت بروز مشکل، از مرورگرهای دیگر استفاده نمایید. چنانچه لینک موجود نبود، شماره آن را در بخش زیر کامنت بگذارید تا بررسی گردد.

@OilAndGas


تبلیغات-فرادرس

آموزشهای مرتبط زیر را نیز حتما مطالعه نمایید:

ما به نظرات پیشنهادی، انتقادی و حمایتی شما نیاز داریم، چند کلمه برایمان بنویسید: