0

Offshore / فرایند و تجهیزات

کشتی های حمل گاز مایع طبیعی LNG و LPG

دی ۱۶, ۱۳۹۵ در ۶:۴۵ ب.ظ


کشتی حمل گاز مایع طبیعی (انگلیسی: LNG carrier) یک کشتی تانکر طراحی شده برای حمل ال‌ان‌جی میباشد . بازار گاز طبیعی مایع در سطح کل کشورهای دنیا به سرعت در حال رشد بوده همچنین ناوگان حمل این نوع گاز نیز رشد فوق العاده ای را تجربه میکند.

تاریخچه

اولین کشتی حمل گاز طبیعی مایع ، متان پایونیر با ظرفیت حمل ۵۰۳۴ تن در تاریخ ۲۵ ژانویه ۱۹۵۹ سواحل رودخانه کالکاسیو در خلیج لوئیزیانا را ترک کرد .این اولین حمل بین‌المللی محموله گاز طبیعی مایع و گذر از اقیانوس اطلس ، برای تحویل به بریتانیا بود . گسترش بعدی این تجارت ، ایجاد و توسعه ناوگان های غول آسای کشتی حمل گاز مایع طبیعی با ظرفیت ۲۶۶،۰۰۰ مترمکعب ، به دنیای دریانوری و کشتیرانی سراسر جهان است . در پایان سال ۲۰۰۵ میلادی در مجموع ۲۰۳ کشتی از این نوع ساخته شده اند که تا کنون ۱۹۳ فروند از آنها در حال خدمت میباشند. در اواخر سال ۱۹۶۰ میلادی، فرصت صادرات ال ان جی از آلاسکا به ژاپن، به وجود آمد به و در سال ۱۹۶۹ این تجارت آغاز شد.دو کشتی، هر یک با ظرفیت ۷۱،۵۰۰ متر مکعب، در سوئد ساخته شد.در اوایل ۱۹۷۰، دولت ایالات متحده آمریکا ، موسسات کشتی سازی آمریکایی را تشویق به ساخت کشتی حمل گاز طبیعی مایع نموده و در مجموع ۱۶ کشتی گاز طبیعی مایع ساخته شد.


مقاله اول

انواع سیستم ذخیره

امروزه ۴ سیستم برای مهار و ذخیره بی خطر گاز ، در کشتی های حمل استفاده میشود . دو نوع شامل سیستم های خود حمایت و دو نوع دیگر شامل سیستم های غشا یی که نوع اخیر توسط شرکت گاز ترانسپورت اند تکنیگاز (GTT) به ثبت رسیده است . یک روند به سمت استفاده از دو نوع سیستم مختلف غشاء و فرایندهای غشایی به جای سیستم های ذخیره سازی خود حمایت وجود دارد. علت این موضوع احتمالاً به دلیل استفاده مؤثر از شکل بدنه کشتی است که از هدر رفتن فضا بین مخازن محموله و مخازن بالاست جلوگیری میکند . به عنوان یک نتیجه ، طراحی نوع ماس – Moss در مقایسه با طراحی غشاء از نظر ظرفیت حمل برابر اما برای حمل از طریق کانال سوئز به مراتب گران تر خواهد بود .با این حال، مخازن خود حمایت مستحکم تر هستند و دارای مقاومت بیشتری به نیروهای گردشی بوده، و احتمالاً در آینده برای ذخیره سازی دریایی که در آن آب و هوای نامناسب (که تولید نیروی گردشی میکند) یک عامل بسیار مهم میباشد ، از این نوع مخازن خواهد شد.

کشتی حمل گاز طبیعی مایع از نوع تانکر کروی

سفارشات تولید کشتی حامل LNG

با توجه به اطلاعات ارائه شده توسط Golar LNG Partners ، در ماه ژوئن ۲۰۱۲ میلادی ، ۷۲ سفارش جدید ساخت کشتی وجود دارد. امروز اکثر کشتی های جدید در دست ساخت در اندازه ۱۲۰،۰۰۰-۱۴۰،۰۰۰ مترمکعب هستند اما سفارشات کشتی با ظرفیت تا ۲۶۰،۰۰۰ مترمکعب نیز وجود دارد.در پایان سال ۲۰۱۱ میلادی، ۳۵۹ کشتی گاز طبیعی مایع فعال در جنبش دریای عمیق مرتبط با ال ان جی وجود دارد.[۴] سه کشور کره جنوبی، ژاپن و چین به ترتیب بزرگ ترین کشورهای سازنده کشتی هستند و ٩٠ درصد ساخت کشتی را به خود اختصاص می دهند و در بخش کشتی های “ال ان جی” نیز این موضوع صادق است.

کشتی حمل گاز طبیعی مایع نروژی از نوع تانکر غشائی

کشورهای فعال

روسیه با دارا بودن ٢٦ درصد از ذخایر گازی جهان مقام اول، ایران با دارا بون ١٦ درصد مقام دوم و قطر با ١٤ درصد مقام سوم را داراست. ایران به سرعت در حال برنامه ریزی و توسعه منابع گازی خود برای بدست آوردن سهم بازار صادرات گاز میباشد . این منابع شامل حوزه پارس جنوبی و شمالی ، فردوسی و گلشن است .[۵] مجموع ذخایر گازی ایران و قطر در منطقه پارس جنوبی، این دو کشور بزرگ ترین کریدور انرژی در منطقه خلیج فارس به شمار می آیند. شرکت نفت قطر ، در همکاری با اکسون موبیل، کونوکو فیلیپس، شل، توتال و سایر شرکتها ، در مجموع ۷۵ میلیون تن ال ان جی در سال تولید میکند. این تولید توسط یک ناوگان از ۷۸ کشتی با ظرفیت کل ۱۵ میلیون متر مکعب ، به بازار جهانی منتقل می شود.[۶] ژاپن و کره جنوبی از بزرگترین مصرف کنندگان ال ان جی هستند.


مقاله دوم

تعداد زيادي از كشتي ها كه در خدمت هستند ، براي حمل گازها به شكل مايع در انبارها طراحي شده اند. بيشتر اين كشتي ها جهت حمل گاز مايع نفتي (LPG) طراحي شده اند در حاليكه تعداد كمتري از كشتي ها جهت حمل گاز مايع طبيعي (LPG) طراحي شده اند.

گاز مايع نفتي (LPG)

(LPG)   نامي است كه درابتدا بوسيله صنايع نفت به تركيب هيدروكربن هاي نفتي و بطور كلي به پروپان و بوتان و تركيب هاي اين دو داده شده است. (LPG) بعنوان سوخت پاك و تميز جهت مصارف خانگي و صنعتي استفاده مي شود. اين گازها به فرم مايع در آورده مي شوند و بصورت يكي از سه شرايط زير حمل و نقل مي گردند.

تنها تحت فشار در دماي محيط

كاملاً سردنگه داشتن در نقطه جوشان

تا حدودي سرد نگه داشتن در دماي كاهش يافته (پايين) و فشار بالا رفته (بالا)

خيلي از گازهاي ديگر با خواص فيزيكي مشابه نظير امونياك ، پروپلين بطور معمول در كشتي هاي حمل گاز مايع نفتي (LPG) بارگيري مي شوند. اين گازها مايع اند و در شرايط يكسان نظير (LPG) حمل و نقل مي شوند به جز اتيلن كه درد دماي خيلي پايين تري به جوش مي آيد و از اين در شرايط كاملاً سرد نگه داشته شده يا تا حدودي سرد نگه داشته شده حمل مي شود.

گاز مايع طبيعي (LNG)

(LNG)  گاز طبيعي است كه بيشتر ناخالصي ها نظير گوگرد و دي اكسيد كربن از آن گرفته شده اند (LNG) تا نقطه جوش  يا نزديك به آن در فشار اتمسفر يا نزديك به فشار اتمسفر خنك مي شود و دراين شكل بعنوان متان مايع صادر مي شود. متان داراي فشار بحراني را در دماي بحراني  داراست. فشار ودماي ذكر شده در بالا ، سبب مي شود تا فرآيند مايع سازي رخ ندهد ،بنابراين متان تنها مي تواند تحت فشار در دماي خيلي پايين مايع شود.

مجموعه قوانين بين المللي IMO براي كشتي هاي حمل گاز

در سال ۱۹۷۵، پنجمين مجمع IMO ، مجموعه قوانيني براي ساختمان و تجهيزات كشتي هايي كه گازهاي مايع را در انبار حمل مي كنند اتخاذ كرد. A.3258(IX) استاندارد بين المللي براي كشتي هايي است كه گازهاي مايع درانبار حمل مي كنند. A.328( IX ) در سال ۱۹۸۶ الزامي شد و بطور كلي بعنوان مجموعه قوانين بين المللي IMO براي كشتي هاي حمل گاز ناميده مي شود. آنچه در اين قوانين ذكر شده است بخشي از قوانين براي كشتي هاي حمل گاز مايع است كه توسط Lloyd’s و ديگر موسسه هاي رده بندي منتشر شده است.

اين مجموعه قوانين محدوديت هاي آسيب ديدگي به مخازن كالا و بقاء كشتي در صورت تصادم و به گل نشستگي ، چيدمان كشتي جهت ايمني ، بارگيري و نگه داري كالا ، مواد تشكيلي ساختمان ، كنترل هاي محيطي ، آتش نشاني ، استفاده بار بعنوان سوخت و غيره را پوشش مي دهد. از توجهات ويژه در زمينه ساختمان كشتي ، قسمتي درباره سيستم نگه داري كالاست كه انواع اصلي كانتيترهاي كالا را معين مي كند و نشان مي دهد آيا حصار ثانويه لازم است و غيره يك آستر بيرون سيستم نگه داري كالا، ساختمان بدنه كشتي را از اثر تردكنندگي دماي پايين كه نشست كالا از ساختمان مخزن اصلي خواهد بود ، محافظت مي كند. انواع سيستم نگه دارنده كالا در پايين شرح داده شده است.

مخازن اينتگرال

اين مخازن بخشي از ساختمان بدنه كشتي ها را تشكيل مي دهند و در يك وضعيت مشابه كار گذاشته مي شوند و تحت تأثير بارهاي يكساني ساختمان بدنه مجاور را تحت تنش قرار مي دهند. اين مخازن براي حمل LPG در شرايط اتمسفري يا نزديك به آن بكار مي رود، براي مثال بوتان ، مواردي كه تدارك لازم جهت انبساط و انقباض گرمايي لازم نباشد.

مخازن غشايي

اين مخازن از مخازن خود محافظ نيستند و از يك لايه نازك (غشا) كه توسط ساختمان بدنه مجاور عايق كاري شده است. غشا طوري طراحي شده است كه انبساط و انقباض گرمايي و ديگر انواع آن بي اثر شود اينكه غشا تحت اثر تنش بي مورد قرار گيرد . مخازن غشايي اصولاً جهت بارهاي LNG‌ استفاده مي شوند. (شكل ۴-۲۳ را ببينيد).

مخازن نيمه غشايي

اين مخازن از نوع مخازن خود محافظ در شرايط قرارگيري تحت بار نيستند. بخش مسطح مخزن تقويت شده است ، انتقال وزن و نيروي هاي ديناميكي بواسطه بدنه انجام مي گيرد ، اما گوشه هاي گرد شده و لبه هاي تقويت نشده اند بطوريكه انبساط و انقباض مخزن اتفاق مي افتد. چنين مخازني جهت حمل LNG توسعه داده شده اند ، اما براي تعدادي از كشتي هاي LPG نيز استفاده مي شوند.

مخازن مستقل

اين مخازن خود محافظ هستند و ازبدنه مستقل مي باشند. و در سه نوع ريز موجود مي باشند:

نوع A : اصولاً با بكارگيري روشهاي سنتي استاندارد طراحي شده اند. LPG در چنين مخازني در فشار اتمسفر يا نزديك به آن يا LNG در چنين مخازني حمل مي گردد.

نوع B : با  استفاده از ابزار و روشهاي تحليلي طراحي شده اند تا سطح تنش ، مدت فرسودگي و مشخصات گسترش ترك معين شود. مفهوم طراحي كلي اين مخازن براساس به اصطلاح قانون يافتن ترك قبل از شكست وخرابي مي باشد كه اجازه استفاده از اين مجاز با حصار هرمي ضعيف تر را مي دهد. LNG ها معمولاً در چنين مخازني حمل مي شوند.

نوع C : بعنوان مخازن تحت فشار طراحي مي شوند. معيار غالب طراحي ، فشار بخار مي باشد. اين نوع مخازن معمولاً براي حمل LPG‌و گه گاه براي اتيلن استفاده مي شوند.

مخازن با عايق كاري داخلي

اين مخازن خود محافظ نيستند و تركيبي از مواد عايق بندي گرما مي باشند ، سطح داخلي كه در معرض كالا مي باشد با بدنه داخلي مجاور يا يك مخزن مجزا تقويت شده است. دو نوع از اين مخزن وجود دارد :

نوع ۱ : جائيكه عايق كاري يا تركيبي از عايق كاري و يك يا چند آستر بعنوان حصار ثانويه و فرعي عمل مي كند. بدنه داخلي يا مخزن مجزاء حصار و سد ثانويه را تشكيل مي دهند.

نوع ۲ : جايي كه عايق بندي يا تركيبي از عايق كاري و يك يا چند آستر بعنوان حصار ثانويه و اصلي عمل مي كند وآشكارا قابل تشخيص است.

آسترها به خودي خود بعنوان حصار و مانع نمي توانند رفتار كنند وبنابراين از غشاهاي متفاوت اند. اين مخازن بعداً به مجموعه قوانين اضافه شده اند و نوع ۱ جهت استفاده براي حمل LPG شناخته مي شود.

حفاظت حصار ثانويه

نيازمندي هاي لازم جهت حفاظت حصار ثانويه در جدول ۱-۲۳ داده شده است.

كشتي هاي حمل گاز مايع نفتي

كشتي هايي كه LPG حمل مي كنند بوسيله سيستم نگه داري كالايشان دسته بندي مي شوند:

مخازن كاملاً تحت فشار

ظرفيت كشتي هايي با اين نوع از مخازن معمولاً كمتر از  براي پروپان ، بوتان يا آمونياك بي آب است كه در ۲ يا ۶ مخزن تحت فشار سيلندري شكل افقي غير عايق كه در زير يا قسمتي زير عرشه قرار گرفته اند حمل مي شوند. اين نوع مخازن مستقل از نوع c معمولاً براي كار در فشارهايي تا  طراحي شده اند كه با فشار بخار پروپان در دماي  برابر است ، ماكزيمم دماي محيط كه مخزن در آن كار مي كند. مخازن مي توانند از فولاد معمولي ساخته شوند ، در پايه هاي گهواره اي شكل نصب شوند و گاه در زير عرشه با گنبدهايي كه از عرشه جهت نصب تأسيسات مي باشند ، نصب شوند.

مخازن نيمه تحت فشار

ظرفي كشتي هايي با اين نوع از مخازن تا حدود  براي كالاهايي كه مشابه آنچه با مخزن كاملاً تحت فشار هم مي شوند ، متغير است. مخازن مستقل نوع c بطور معمول از فولاد معمولي كه براي دماي  است ساخته مي شود و براي فشار ماكزيمم حدود  طراحي شده اند. سطح خارجي مخازن عايق بندي است و تاسيسات سرما سازي و مايع سازي ، كاملاً‌را خنك نگه مي دارند و فشار موجود در حين كار را حفظ مي كنند. مخازن كالا معمولاً بصورت سيلندرهاي قائم روي دو تكيه گاه زيني شكل نصب اند و خيلي از طرح ها مخازن بيولوبل را جهت بهره وري بهتر از فضاي ريز عرشه و بهبود حداكثر قابليت حمل بار تركيب مي كنند.

مخازن كاملاً سرد نگه داشته شده

ظرفيت كشتي هايي با اين نوع از مخازن از  تا  متغير است. كشتي هايي كه از نظر ظرفيت كوچكتر اند، چند محصول را حمل مي كنند در حاليكه شناورهاي بزرگتر تنها يك محصول را در مسير دائمي حمل مي كنند. بيشتر مخازني كه مورد توجه قرار مي گيرند، مخازن مستقل نوع A هستند كه بالاي مخزن جهت كاهش سطح آزاد شيب دار شده است و جهت بهبود سازه خن كشتي كوشه هاي كف مخزن نيز شيب دار شده اند. در بيشتر موارد اين مخازن در طول خط مركزي كشتي بوسيله با كلهر آب بند در برابر مايعات كه  در طول عرشه در زيربرآمدگي كنبدي شكل ادامه دارد كه جهت دسترسي به اتصالات لوله كشي مورد استفاده قرار مي گيرد، تقسيم شده اند. مخازن روي بلوكي از بلبرينگ هاي عايق كاري شده قرار دارند بطوريكه سطوح جهت بازرسي و بازبيني در دسترس اند و بوسيله ابزار ضد غلتش مستقر شده اند در وضعيتي كه انبساط و انقباض مرتبط با ساختمان كشتي مي تواند رخ دهد. گوه هاي ضد شناوري تدارك ديده شده اند تا از تحرك مخزن روي بلبرينگ ها به سبب حركت انبار جلوگيري كنند. مخازن از فولاد براي  دماي كاري كمينه  ساخته شده اند.

كشتي ها در كف و ناحيه خن كشتي داراي بدنه ۲ جداره مي باشند، حصار ثانويه با فولاد مقاوم در برابر دماي پايين ساخته شده اند ، در كف داخلي كشتي ، مخازن بليچ شيب دار ، پوسته كناري قسمت سينه و پاشنه ، كف شيب دار مخازن جانبي بالا تيغه هاي عرضي بين مخازن كالا ممكن است از نوع يك يا دو ورقه اي (بستاب) باشند براي اين نوع از كشتي ها، عايق كاري مي توانند روي مخازن و يا حصار ثانويه انجام گيرد.

كشتي هاي حمل گاز مايع طبيعي

بالاي ۲۰ طرح تصويب و ثبت شده براي شناورهاي نگه دارنده كالا جهت حمل LNG وجود دارد . اكثر اين طرح ها در دسته بندي مخازن مستقل يا غشايي قرار دارند. انواعي كه بطور معمول در سرويس يافت مي شوند در زير توضيح داده شده اند. يك ويژگي كشتي هاي LNG درون ساختمان بدنه دوجداره آنها مي باشد كه مخازن كالا و سيستم حصار ثانويه نصب مي باشد.

مخازن مستقل نوع A

بزودي در كشتي هاي نظير مخازن خود محافظ از آلياژ آلومينيوم كه با كلهري در خط مركزيشان دارند نصب مي شود (شكل ۲-۲۳ را ببينيد) . سيستم عايق كاري چوب بالسا به بدنه داخلي آنها (حصار ثانويه) الصاق شده است و هر انبار عايق بندي شده اي سه مخزن را در بر مي گيرد. شناورهاي ساخته شده كه مخازني از اين نوع داشته اند طرح مخزن منشوري شكل را اتخاذ كرده اند.

مخازن نوع مستقل B

گروه Kvaerner – moss ،‌سيستم نگه دارنده مخزن مستقل نوع B را طراحي كرده اند كه به خوبي مورد پذيرش واقع شد و روي تعداد نسبتاً زيادي از كشتي هاي LNG نصب شد.مخازن از آلياژ آلومينيوم يا فولاد – نيكل %۹ به شكل كروي ساخته شده اند كه روي يك دامن استوانه اي شكل عمودي از همان جنس جوش داده شده اند كه تنها اتصال مخزن به بدنه مي باشد (شكل ۳-۲۳ را ببينيد) . انبساط و انقباض كره و بطور كلي همه حركات در نيمه بالايي دامنه كاهش يا خنثي مي شود. سطح بيروني كره و قسمتي از دامن با عايق فوم پلي اتيلن پوشيده شده است. سيستم با يك حصار ثانويه جزئي كه متشكل از يك Driptray زير مخزن و پوشش هاي splash‌در اطراف مي باشد. مطابق نوع B‌، در هر تانك سنسورهايي جهت آشكار كردن نشست تدارك ديده شده اند و امكان تعميرهاي به موقع را مي دهند قبل از اينكه هيچ تركي به نقطه بحراني برسد.

مخازن كروي سبب استفاده ضعيف از فضاي در دسترس مي شوند. يك بدنه محكم نياز به جا دارد ، به عبارتي ، ۵ مخزن كروي بزرگ يك ظرفيت حمل بار به مقدار  را فراهم مي كند. مخازن بالاي عرشه توسط پوشش هاي مقاوم در برابر هوا محافظت مي شوند.

مخازن غشايي

دو طرح غشايي متداول ، آنهايي هستند كه توسط شركت هاي فرانسوي حمل ونقل گاز و Technigaz توسعه پيدا كردند. سيستم حمل و نقل گاز ، از آلياژ آهن – نيكل %۳۶ كه lnvar ناميده مي شود براي دو حصار اصلي وفرعي استفاده مي كند. Lnvar ضريب انبساط حرارتي بسيار كمي دارد كه باعث مي شود اعوجاج در ساختمان مخزن ايجاد نشود.

پوشش هاي ايجادي با ورقه lnvar تنها ۵/۰ تا mm7/0 ضخامت دارد لذا براي ايجاد ساختمان هاي سبك به كار مي رود. (شكل ۴-۲۳ را ببينيد) .

سيستم Technigaz از يك سيستم غشايي از جنس فولاد ضد زنگ استفاده مي كند در جائيكه كه مخازن از ورقه هاي موج دار ساخته شده اند طبق اين روش هر ورقه نسبت به ورقه مجاورش بطور آزادانه انبساط و انقباض خواهد داشت. اين سيستم حصار داخلي اصلي و عايق بندي چوب بالسا و حصار ثانويه را مشابه آنچه روي مخازن مستقل نوع A كه قبلاً توضيح داده شده است ، نصب شده است مورد  استفاده قرار داده است.

مخازن نيمه غشايي نوع B

كشتي سازي ژاپني ، IHI ، مخزن نيمه غشايي نوع B را جهت حمل LNG طراحي كرده است كه در شماري از LNG‌ها استفاده شده است. مخزن مستطيلي از ديوارهاي مسطح تقويت نشده تشكيل شده است با سقف تقريباً شيب دار و لبه هاي گرد و گوشه هايي محافظت نشده اند در نتيجه انبساط و انقباض وجود دارد مخزن از آلياژ آلومينيوم با ضخامت mm15 الي mm25 مي باشد كه بالا براي از عايق PVC حفاظت شده است و حصار ثانويه جزئي از تخته چندلا mm25 ساخته شده است همراه با عايق فوم PVC.

چيدمان كلي كشتي هاي حمل گاز

كشتي هاي حمل گاز جانمايي كلي مشابه به تانكرها دارند ، از اين حيث كه موتورخانه و محل اسكن خدمه و مسافران آنها در عقب قرار دارد ونگه داري كالا از عقب كشتي تا جلو جايي كه نيم عرشه سينه نصب است ادامه دارد.

چگالي بارهاي LPG‌ از ۵۸/۰ تا ۹۷/۰ متغير است. در حاليكه كشتي هاي LNG معمولاً براي بار با چگالي ۵/۰ شده اند بطوريكه يكي از خصوصيات كشتي هاي LNG و در بيشتر كشتي هاي LPG آبخور كم آنها و ارتفاع زياد آنها مي باشد. آب بالا است نمي تواند در مخازن بار حمل شود از اين رو در داخل فضاهاي بدنه دو جداره ، كف دوجداره ، مخزن خن ، و فضاي مخزن عرشه مياني براي بالاست تدارك ديده شده است.

يك ويژگي بدنه دوجداره كشتي هاي حمل LNG و خيلي از كشتي هاي حمل LPG ، خصوصيت ايمني مورد نياز ، مي باشد و مخازني از كشتي هاي حامل LPG كه اين خصوصيت را ندارند لازم است حداقل فاصله بطرف مركز كشتي از پوسته (بدنه) كشتي را دارا باشند.

سازه انتهايي سينه وپاشنه مشابه ديگر كشتي مي باشد. قسمت كالا بصورت عرضي يا طولي فريم بندي شده است كه اصولاً به اندازه ، مانند ديگر كشتي ها ، بستگي دارد . در بدنه داخلي كشتي در قسمتي كه سيستم نگه داري كالا بايد تقويت شود مورد توجه خاص قرار مي گيرد.

همه كشتي هاي حمل گاز فضاهايي دور مخازن دارند كه جهت نشت گاز مانيتورينگ مي شوند و در خيلي از كشتي ها اين فضاها پر از گاز خنثي اند. سيست گاز خنثي روي كشتي نصب اند. كالاهاي گاز مايع تحت فشار مثبت (بالاي اتمسفر) حمل مي شوند در نتيجه هوا نمي تواند وارد مخزن شود و مخلوط اشتعال زا ايجاد كند.

تجهيزات مايع سازي روي كشتي هاي LPG تدارك ديده شده اند، بخار ناشي از جوش به سبب هر حرارت ورودي به داخل دستگاه مايع سازي كشيده شده و به مخزن باز مي گردد. بخار ناشي از جوش از مخازن كشتي LNG مي تواند بعنوان سوخت بويلر در كشتي هاي بخار مورد استفاده قرار گيرد، در غير اينصورت به اتمسفر تخليه مي شود. اگرچه اين مورد در خيلي از بنادر مجاز نمي باشد راه حل هاي ديگري براي حل اين مشكل ايجاد شده است.

موسسه رده بندي لويدز

براي كشتي هاي حمل گاز مايع ، موسسه رده بندي لويدز يكي از در كلاس (تانكر حمل گاز مايع A100) كه شناوري است جهت حمل گاز مايع در مخازن غشايي يا اينتگرال يا (كشتي حمل گاز مايع A 100) كه شناوري است جهت حمل گاز مايع در مخازن مستقل در انبار طراحي شده اند را اختصاص مي دهد. ملاحظات كلاس به نسبت نوع مخازن ، اسم گازي كه حمل مي شود، ماكزيمم فشار بخار و مينيمم دماي كالا و … ممكن است اضافه شود.

کشتی های حمل کانتینرهای سرد سازی شده :

خیلی از کشتی های کانتینر یر در مسیرهایی که کالاهای سرد سازی شده در کشتی های لاینر یخچال دار   ( reefer ship )حمل می شوند ، کار می کنند که جهت خمل کانتینر های سرد نگه داری شده آماده می شوند و در خیلی  از در موارد در آخر جایگزین می شوند.

کانتینر های ISO ( عموما ۲۰ فوت که برای سبزیجات سرد سازی شده ۴۰ فوت خیلی سنگین می شود ) عایق می شوند ، و زیر عرشه ها یا انتهای هر  انبار کولر های آب شور جهت خنک کاری هر دسته از کانتینر ها نصب می شوند . هوا از کولر های آب شور به طرف هر کانتینر ور از آن کانل کشی شده است.ارتباط هر کانتینر با کانل های هوای سرد بوسیله کوپلینگ های اتوماتیک کنترل از راه دور می باشند و وقتی بصورت صحیح در cell guide  ها قرار گرفت ، می توانند بکار روند .

سیستم زیرین عرشه ها با کانتینر های کاملا عایق شده توصیف می شود و این بدین معنی است که عایق کاری سنگین فضای انبار لازم نمی باشدودر کناره های کشتی ، بالکد ها و عرشه ای که سقف یک محوطه را ایجاد می کند حدود ۵۰ mm   عایق فوم با پوشش ضد اشتعال ممکن است به کار برده شود و سقف مخزن کف دو جداره کشتی با ۷۵ mm از کورک و پو شش های محافظتی از جنس آسفالت و فیبر ( Bitumastic) پوشیده شود . اگر کشتی برای حمل مقدار زیادی از کانتینر های سرد نگه داری شده در زیر تدارک دیده شده باشد ، این کانتینر ها عموما در انبار های عقبی و نزدیک به موتور خانه چیده می شوند.

کانتینر های سرد نگه داری شده روی عرشه عموما بوسیله واحد های خنک کاری که با موتور الکتریکی کار می کنند ، خننک می شوند . این واحد ها به سیستم برق کشتی با سوکت های مناسب موجود در عرشه متصل می شوند.واحدهای خنک کاری  با آب شور مشابه برای خنک کاری کانتینر های زیر عرسه ای برای سفر های دریایی کوتاه استفاده می شود.

کشتی های حمل LPG/NH3 با مخازن نیمه تحت فشار/ کاملا سرد سازی شده

کشتی حمل LPGبا مخازن کاملا سرد سازی شده



- دانلود اپلیکیشن اندروید و نرم افزار کامپیوتر وبسایت آموزشی نفت و گاز

@OilAndGas


آموزشهای مرتبط زیر را نیز حتما مطالعه نمایید:

ما به نظرات پیشنهادی، انتقادی و حمایتی شما نیاز داریم، چند کلمه برایمان بنویسید: