فرایند و تجهیزات

آموزش جامع انواع نیروگاهها،نیروگاه سیکل ترکیبی و بهره برداری نیروگاه و نرم افزار شبیه سازی نیروگاه

اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۶ ۱۲:۴۰ ب.ظ


این تصویر تبلیغاتی است

چکیده

نیروگاه چرخه ترکیبی نیروگاهی است که شامل تعدادی توربین گاز و توربین بخار می‌شود. در این نوع نیروگاه، با استفاده از بویلر بازیاب، از حرارت موجود در گازهای خروجی از توربین‌های گاز، برای تولید بخار آب مورد نیاز در توربین‌های بخار استفاده می‌شود. اگر توربین گاز به صورت سیکل ترکیبی نباشد، گازهای خروجی آن، که می‌توانند تا ۶۰۰ درجه سانتیگراد دما داشته باشند، مستقیماً وارد هوا شده و انرژی باقی‌مانده در آن هدر می‌رود. در حالی که در نیروگاه سیکل ترکیبی، از این انرژی استفاده شده و بویلر توربین بخار بدون نیاز به سوخت، بخار آب تولید می‌کند. بنابراین، با استفاده از این روش، راندمان سیکل افزایش می‌یابد.
به صورت تئوریک، انرژی قابل بازیابی از اگزوز توربین‌های گازی حدود نصف انرژی تولید شده توسط خود توربین گاز است. بنابراین، توان توربین بخار حدود نصف توربین گاز خواهد بود. در برخی از طراحی‌ها، دو توربین گاز، انرژی مورد نیاز برای یک توربین بخار را ایجاد می‌کنند و در نتیجه، توان تولیدی توربین‌های بخار در حدود توربین‌های گاز می‌شود.

نیروگاه های سیکل ترکیبی (Combined cycle power plant) راه حل بسیار کارآمد، انعطاف پذیر، قابل اعتماد، مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست برای تولید برق است.
نیروگاه سیکل ترکیبی در واقع ترکیبی از توربین بخار و توربین گازی می باشد به نحوی که ژنراتور توربین گازی برق را تولید می کند، درعین حال انرژی حرارتی تلف شده از توربین گاز ( توسط محصولات احتراق) برای تولید بخار مورد نیاز توربین بخار مورد استفاده قرار می گیرد و به این طریق برق اضافی تولید می شود. با ترکیب کردن این دو سیکل بهره بری از نیروگاه افزایش پیدا می کند. بازده الکتریکی از یک چرخه ساده کارخانه نیروگاه برق بدون استفاده از اتلاف گرما به طور معمول راندمانی بین ۲۵ تا ۴۰ درصد دارد، در حالی که همان نیروگاه با سیکل ترکیبی راندمان الکتریکی حدود  ۶۰ درصد را دارد. همانطور که گفته شد این نیروگاه ها از ترکیب توربین های بخار و گاز ساخته می شوند و بسته به نوع توربین ها ، دیگ های بازیافت گرما ، و دستگاه های بازیابی انواع متعددی دارند.
با به کار گیری توربین های گازی در چرخه های ترکیبی  می توان پایین بودن بازده آن را بر طرف کرد و در نتیجه آن را برای تامین بار پایه به کار گرفت، در عین حال از مزایای دیگر آن نیز مانند راه اندازی  سریع و انعطاف پذیری  آن در محدوده ی گسترده ای از بار بهره مند شد.

تاریخچه نیروگاه سیکل ترکیبی
ایده سیکل ترکیبی برای  بهبود بازده سیکل ساده برایتون، از طریق استفاده  از حرارت گاز های خروجی توربین  گازی ، پیشنهاد شد.
این امر به وسیله بازیافت گرما مورد آزمایش قرار گرفت. بازیافت گرما  توانست انرژی که از خروجی توربین گازی  هدر می رفت  را از ۷۰ به ۶۰ درصد انرژی داده شده، برساند. مبادله کن گرما امکان افزایش توان خروجی را ندارد و فقط  راندمان را افزایش می دهد. از آنجایی که مبادله کن گرما افت فشار زیادی را به سیکل وارد می کند، استفاده از آن باعث کاهش نسبت فشار توربین و در نتیجه کاهش توان خالص خروجی می شود. با توجه به توان بیشینه چرخه های ساده، از آنها در جاهایی  بهره می گیرند که راندمان خروجی از اهمیت کمتری برخوردار است. در حالی که چرخه های بازیابی را در مواردی مورد استفاده قرار می دهند که راندمان بالا نیاز است. در نتیجه توان خروجی سیکل بازیاب در حدود ۱۱ تا ۱۴ درصد پایین تر از سیکل ساده است، که در یک ارزیابی کلی به این نتیجه می رسیم که بازده نیروگاه توربین گازی  همراه با بازیاب روش پر هزینه ای است. از این رو باید به دنبال روشی بود که از طریق آن بتوان به هر دو نیاز، یعنی راندمان و توان  بالا دست یافت. راه حلی که پیشنهاد شد در واقع بهره گیری از انرژی حرارتی بسیار بالای گاز های خروجی توربین گازی  برای تولید بخار مورد نیاز نیروگاه بخار بود. توربین گازی دارای گازهایی با دمای حدود ۱۲۰۰ تا ۱۶۰۰ درجه سانتی گراد، و توربین گازی  ماشینی با دمای حدود ۵۳۰ تا ۶۴۰ درجه سانتی گراد می باشد، که با ترکیب همزمان توربین گازی در طرف گرم و توربین بخار در طرف سرد را نیروگاه سیکل ترکیبی می گویند. اولین نیروگاه سیکل ترکیبی در ۱۹۵۰ ساخته شد. از آن به بعد تعداد نیروگاه های سیکل ترکیبی به خصوص در دهه ۱۹۷۰ به سر عت افزایش یافت.

انواع نیروگاه سیکل ترکیبی


این تصویر تبلیغاتی است

نیروگاه های سیکل ترکیبی از نظر نوع توربین ها و بازیاب ها و وجود مشعل به دسته های زیر تقسیم می شوند: 

۱. نیروگاه های سیکل ترکیبی با مشعل

۲. نیروگاه های سیکل ترکیبی بدون مشعل

۳. نیروگاه های سیکل ترکیبی با دیگ بازیافت گرما مجهز به بازیابی و یا گرمایش آب تغذیه

۴. نیروگاه های سیکل ترکیبی با دیگ بازیافت گرما با فشار بخار چند گانه

۵. نیروگاه های سیکل ترکیبی با سیکل بسته توربین گازی با گرمایش آب تغذیه در چرخه بخار
در نوع اول  از نیروگاه ها یک مشعل در داخل بویلر قرار می دهند و بیشتر در نیروگاه هایی مورد استفاده قرار می گیرد که قرار باشد بخش بخار آن به طور دائم  کار کند، که در این صورت نباید وابستگی به توربین گازی داشته باشد. در نوع دوم از این  نیروگاه ها از گاز های داغی که به عنوان  محصولات احتراقی از توربین گازی خارج می شود مورد استفاده قرار می گیرد. این دود خروجی دارای حجم بالا و دمایی حدود ۵۰۰ درجه سانتی گراد است و به داخل بویلر برای تبدیل آب به بخار ارسال می شود تا از انرژی بخار برای به حرکت در آوردن ژنراتور مورد استفاده قرار بگیرد. کاربرد گونه های مختلف سیکل های ترکیبی متفاوت است.ازنیروگاه سیکل ترکیبی  بدون مشعل بیشتر برای تامین بار پایه و میانی مورد استفاده قرار می گیرد. در نوع سوم از این نیروگاه ها در چرخه ترکیبی، گاز های خروجی یک چرخه ساده توربین گازی که شامل کمپرسور هوا(َAC)،اتاق احتراق(CC ) و توربین گازی ( GT) است، وارد دیگ بازیافت گرما ( HRB) می شود و در آنجا برای تولید بخار فوق گرم مورد استفاده قرار می گیرد. در چرخه های ترکیبی که قدرت پایینی دارند توان توربین بخار در حدود ۵۰ درصد کمتر از توربین گازی است. در نوع چهارم این نیروگاه ها که بخار با فشار چندگانه تولید می شود، دمای گاز های خروجی دیگ بازیافت گرما کاهش می یابد و به این ترتیب بازده نیروگاه به طور کلی افزایش پیدا می کند. ساده ترین نوع این چرخه، چرخه با فشار دوگانه است، هرچند که چرخه با فشار سه گانه نیز مورد استفاده قرار گرفته است. به عنوان مثال در یک سیکل با فشار دوگانه، دیگ بازیافت  گرما دارای دو مدار برای تولید بخار است. مدار اول مدار فشار بالاست که بخار تولید شده در آن از مجرای ورودی توربین وارد آن می شود، و مدار دوم مدار فشار پاین است  که بخار تولید شده در آن از طبقات با فشار پایین تر وارد توربین می شود. در یک چرخه ترکیبی پیشنهادی  با فشار سه گانه، بخار دیگری با فشاری بین  فشارهای ورودی به دو توربین بخار تولید می شود. این بخار به اتاق احتراق توربین گازی تزریق می شود تا میزان گسیل اکسید های نیتروژن تا حد استاندارد تعیین شده، کاهش بیابد. در صورتی که از این روش استفاده شود، مقداری آب تلف خواهد شد که به طور پیوسته باید آن را جبران کرد.
نگاهی دقیق تر به سيكل تركيبي
سيكل تركيبي خصوصيت موتور يا نيروگاه توليد كننده برق است كه از بيش از يك سيكل ترمودايناميك در آن استفاده شده است. موتورهاي حرارتي فقط مي‌توانند بخشي از انرژي را كه سوخت آنها توليد مي‌كنند مصرف كنند (معمولاَ كمتر از ۵۰ درصد) حرارت باقيمانده حاصل از احتراق سوخت عموماً هدر مي‌رود. تركيب تعداد ۲ سيكل يا بيشتر مانند سيكل برايتون (Brayton) و سيكل رانكین (Rankine) باعث راندمان بيشتر خواهد شد.

در نيروگاه سيكل تركيبي (CCPP) يا توربين گازي سيكل تركيبي (CCGT)، ژنراتور توربين گازي برق توليد مي‌كند و حرارت كه معمولاً هدر مي‌رود براي توليد بخار آب و در نتيجه توليد برق اضافي از طريق توربين بخار استفاده مي‌شود. مرحله آخر راندمان توليد برق را افزايش مي‌دهد. اغلب نيروگاههاي گازي جديد در آمريكاي شمالي و اروپا از اين نوع هستند. در نيروگاه حرارتي، حرارت با درجه بالا به عنوان ورودي نيروگاه معمولاً در اثر احتراق سوخت به برق تبديل مي‌شود، اختلاف درجه حرارت بين ورودي و خروجي بايستي تا حد امكان زياد باشد. اين شرايط در اثر تركيب سيكل‌هاي ترموديناميك بخار و گاز به وجود مي‌آيد. اين روش براي نيروي رانش زيرآب (توربين) گازي و (توربين) بخار تركيبي (COGAS) ناميده مي‌شود.
بازيافت گرما، انرژي هدر رفته از دودكش را از ۷۰ به ۶۰ درصد انرژي داده شده مي‌رساند. استفاده از مبادله كن گرما منحصراً موجب افزايش بازده مي‌شود و توان خروجي را افزايش نمي‌دهد. در حقيقت، به دليل افت فشار بيشتري كه مبادله كن گرما به چرخه تحميل مي‌كند، استفاده از مبادله كن موجب كاهش نسبت فشار توربين و در نتيجه كاهش توان خالص خروجي به مقدار چند درصد مي‌شود. صرف نظر از اين كاهش اندك در توان خروجي، استفاده از مبادله‌كن گرما به دليل سطح تبادل گرماي زياد آن و لوله‌هاي بزرگ هوا و گاز درآن سبب گرانتر شدن نيروگاه مي‌شود. اثر ديگري كه به كارگيري مبادله‌كن گرما مي‌گذارد اين است كه نسبت فشار بهينه‌اي كه منجر به بيشينه شدن بازده مي‌شود به مقادير كوچكتر ميل مي‌كند و اين امر، توان را کاهش می دهد.
چرخه‌هاي ساده در نزديكي توان بيشينه كار مي‌كنند زيرا در مواردي مورد استفاده قرار مي‌گيرند كه بازده در آنها از اولويت عمده برخوردار نيست. در مقابل، استفاده از چرخه‌هاي بازيابي تنها هنگامي منطقي است كه در نزديكي بازده بيشينه عمل كنند. از اين رو توان خروجي چرخة بازيابي نسبت به توان چرخه ساده به مقدار بیشتری در حدود ۱۰ تا ۱۴ درصد کمتر است.
همانطور كه گفته شده بالا بردن بازده نيروگاه توربين گازي به وسيلة بازيابي روش پرهزينه‌اي است. بنابراين بايد به دنبال روشي بود كه با به كارگيري آن بتوان هر دو مقدار بازده و توان را افزايش داد. راه حلي كه براي اين منظور پيدا شده است، استفاده از انرژي بسيار زياد گازهاي خروجي توربين براي توليد بخار جهت استفاده در يك نيروگاه بخار است. اين يك روش طبيعي است چرا كه توربين گاز يك ماشين با دماي نسبتاً بالا (۱۱۰۰ تا ) و توربين بخار يك ماشين با دماي نسبتاً پايين (۵۴۰ تا ) است. اين كاركرد توأم توربين گازي در طرف گرم و توربین بخار در طرف سرد را نیروگاه چرخه ترکیبی می نامند.
چرخه‌هاي تركيبي علاوه بر داشتن بازده و توان بالا، از مزاياي ديگري نيز مانند انعطاف‌پذيري، راه‌انداز سريع، مناسب بودن براي تأمين بار پايه و عملكرد دوره‌اي و بازده بالا در محدود گسترده‌اي از تغييرات بار برخوردار است. در نيروگاههاي تركيبي امكان استفاده از زغال سنگ، سوختهاي سنتزي و انواع ديگر سوختها وجود دارد
عيب بارز چرخه تركيبي، پيچيدگي آن است، زيرا اساساً در چرخه تركيبي از دو نوع تكنولوژي متفاوت استفاده می شود.
ايده چرخ تركيبي يك ايدة تازه نيست ودر اوايل اين قرن پيشنهاد شد. اما در سال ۱۹۵۰ بود كه اولين نيروگاه تركيبي ساخته شد. بعداز آن تاريخ تعداد نيروگاههاي تركيبي نصف شده، به ويژه در دهة ۱۹۷۰، به سرعت افزايش يافت، تخمين زده مي‌شود كه تا انتهاي دهة ۱۹۷۰ در حدود ۱۰۰ واحد نيرواه تركيبي با ظرفيت كه MW 150000در سراسر جهان ساخته شود.
چرخه‌هاي تركيبي به صورت‌هاي متعددي پيشنهاد شده‌اند كه مهمترين آنها عبارتند از :
۱) ديگ بازيافت گرما با احتراق اضافي يا بدون آن
۲) ديگ بازيافت گرما مجهز به بازيابي و يا گرمايش آب تغذيه
۳) ديگ بازيافت گرما با فشار بخارچندگانه
۴) چرخه بسته توربين گازي با گرمايش آب تغذيه در چرخة بخار

طراحي نيروگاه سيكل تركيبي
در نيروگاههاي حرارتي آب به عنوان واسطه فعال عمل مي‌كند. بخار آب با فشار بالا به قطعات محكم و بزرگ نياز دارد. همچنين بخار آب با فشار بالا به آلياژهاي گران‌قيمت احتياج دارد كه از فلزاتي مانند نيكل يا كبالت ساخته شده بجاي اينكه از فولاد ارزان‌قيمت ساخته شود. اين آلياژها درجه حرارت بخار آب را تا ۶۵۵ درجه سانتي‌گراد محدود مي‌كنند در حاليكه درجه حرارت پائين دستگاه بخار در نقطه جوش تنظيم مي‌شود. با وجود اين شرايط، سيستم بخار بين ۳۵ تا ۴۲ درصد راندمان بيشتري خواهد داشت.
يك سيكل توربين گازي باز داراي كمپرسور، سيستم احتراق و توربين است. در توربين‌هاي گازي مقدار فلزي كه بايد حرارت زياد و فشار بالا را تحمل كند قابل توجه  نيست و مي‌توان از مواد
ارزان‌قيمت‌تر استفاده كرد. در اين نوع سيكل حرارت ورودي به توربين (حرارت احتراق) نسبتاً زياد است (۹۰۰ تا ۱۴۰۰ درجه سانتي‌گراد). حرارت خروجي گاز دودكش نيز زياد است (۴۵۰ تا ۶۵۰ درجه سانتي‌گراد). بنابراين اين حرارت براي تأمين گرماي سيكل دوم كه از بخار آب به عنوان سيال فعال (سيكل رنكاين) استفاده مي‌كند به اندازه كافي زياد است.
در نيروگاه سيكل تركيبي، حرارت گاز خروجي توربين براي توليد بخار اب با عبور از طريق ژنراتور بخار بازيافت حرارت (HRSG) با حرارت بخار آب بين ۴۲۰ و ۵۸۰ درجه سانتي گراد استفاده مي‌شود. كندانسور سيكل رنكاين معمولاً به وسيله آب درياچه، رودخانه، دريا يا برج‌هاي خنك‌كننده خنك مي‌شود. اين درجه حرارت مي‌تواند به اندازه ۱۵ درجه سانتي گراد باشد.
راندمان نيروگاههاي داراي توربين گازي سيكل تركيبي
با تركيب سيكل‌هاي گازي و بخار به درجه حرارت‌هاي زياد ورودي و درجه حرارت كم خروجي مي‌توان دست يافت. به دليل اينكه اين سيكل‌ها توسط يك منبع سوخت تغذيه مي‌شوند راندمان آنها افزايش مي‌يابد. بنابراين يك نيروگاه سيكل تركيبي داراي يك سيكل ترموديناميك است كه بين درجه حرارت احتراق بالاي توربين گازي و درجه حرارت تلف شده از كندانسورهاي سيكل بخار عمل مي‌كند. در صورتي كه نيروگاه سيكل تركيبي فقط برق توليد كند، راندمان آن تا ۶۰ درصد خواهد رسيد و در صورتي كه توليد برق همراه با مصرف حرارت باشد، راندمان آن تا ۸۵ درصد افزايش خواهد يافت.

احتراق تكميلي و خنك‌كردن تيغه‌هاي توربين
به منظور افزايش مقدار بخار آب يا درجه حرارت بخار آب توليد شده ژنراتور بخار بازيافت حرارت را با احتراق تكميلي بعد از توربين گازي مي‌توان طراحي كرد. بدون احتراق تكميلي راندمان سيكل تركيبي بالاتر است. ولي احتراق تكميلي به نيروگاه امكان پاسخ به نوسانات بار الكتريكي را خواهد داد. غالباً در طراحي توربين‌هاي گازي بخشي از جريان هواي فشرده از كنار مشعل مي‌گذرد كه براي خنك‌كردن تيغه‌هاي توربين استفاده مي‌شود.
سوخت نيروگاههاي سيكل تركيبي
نيروگاههاي سيكل تركيبي معمولاً از گاز طبيعي استفاده مي‌كنند، اگرچه از سوخت‌هاي ديگري مانند گاز مصنوعي نيز در اين نيروگاهها استفاده مي‌شود. سوخت‌هاي مكمل كه در نيروگاههاي سيكل تركيبي مصرف مي‌شوند عبارتند از گاز طبيعي، ذغال‌سنگ و غيره. نيروگاههاي سيكل تركيبي خورشيدي هم‌اكنون در الجزيره و مراكش در دست ساخت مي‌باشد.

بر اساس نحوه استفاده از گاز خروجی ، نیروگاههای سیکل ترکیبی به سه دسته تقسیم بندی می شوند .
۱- نیروگاههای سیکل ترکیبی بدون مشعل
در این نوع ، دود خروجی از اگزوز توربین گاز که حجم بالا و دمای زیادی ( دمای گاز خروجی در بار اسمی در حدود ۵۰۰ درجه سانتی گراد است ) دارد به بویلری هدایت می شود و به جای مشعل و سوخت در واحدهای بخاری ، جهت تولید حرارت به کار می رود. بخار تولید شده نیز توربین بخار را به چرخش در می آورد. این امر باعث بالا رفتن راندمان مجموعه نیروگاهی می گردد ، ضمن آنکه هزینه های سرمایه گذاری به ازای هر کیلو وات تا حد قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می کند . این مجموعه برای تولید برق پایه استفاده می شود و کارآیی آن در صورتی که فقط برای تولید برق به کار رود تا ۵۰ درصد هم بالا می رود .
در مناطق سردسیر با بکارگیری توربین بخار با فشار خروجی زیاد (Back pressure) به جای کندانسور و برج خنک کن در تامین آب گرم و بخار مصرفی گرمایش مناطق شهری و صنعتی نیز استفاده می شود که در این صورت راندمان تا ۸۰ درصد هم افزایش می یابد.
در شکل زیر شمای حرارتی نیروگاههای سیکل ترکیبی بدون مشعل آورده شده است :

۲– نیروگاههای سیکل ترکیبی با سوخت اضافی ( مشعل )
در نیروگاههای سیکل ترکیبی بدون مشعل ، کارکرد بخش بخار وابستگی کامل به کارکرد توربین گاز دارد . در مواردی که نیاز به کارکرد دائمی بخش بخار وجود دارد با تعبیه مشعل در بویلر ، به گونه ای که در صورت توقف بخش گاز کارکرد قسمت بخار با اشکال مواجه نگردد ، عملکرد مستقل این دو بخش تامین می شود و بدین ترتیب ، این نوع نیروگاههای سیکل ترکیبی شکل گرفته اند .
این نوع سیکل ترکیبی عموماٌ به منظور بالا بردن قدرت و جلوگیری از نوسانات قدرت توربین بخار با تغییر بار توربین گاز به کار گرفته می شود . امکان کارکرد واحد بخار در نقطه کار مناسب تر با تعبیه مشعل ساده ، به کارگیری سوخت مناسب و استفاده از گاز داغ خروجی توربین گاز به عنوان هوای دم عملی است . قدرت واحد گاز و واحد بخار در حداکثر بار سیستم مساوی است . راندمان این نوع سیکل ترکیبی از واحد بخاری ساده بیشتر و از سیکل ترکیبی بدون مشعل کمتر می باشد . این نوع واحد ها غالباً در مواردی که علاوه بر تامین انرژی الکتریکی ، تامین آب مصرفی و یا بخار مورد نیاز واحدهای صنعتی نیز مد نظر باشد ، به کار می رود .

۳- نیروگاههای سیکل ترکیبی جهت تامین هوای دم کوره بویلر
این نوع سیکل ترکیبی مشابهت زیادی با توربین بخار معمولی دارد با این تفاوت که در نیروگاه بخاری ساده از سیستم پیش گرم کن هوا و فن تامین کننده هوای دم که خود مصرف کننده انرژی است استفاده می گردد . لیکن در این گونه سیکل ترکیبی،سیستم گرمایش و فن دمنده هوای احتراق کوره را توربین گاز بر عهده گرفته است . بدین ترتیب راندمان واحد بخاری ساده با جانشین کردن سیستم تامین هوای دم با توربین گاز ، بطور نسبی بهبود می یابد
معمولاٍ این نوع سیکل ترکیبی در نیروگاههای بخاری بزرگ که سوخت آن ذغال سنگ و یا مازوت می باشد ، به کار می رود . قدرت تولیدی توربین گاز در این نوع سیکل حداکثر ۲۰ درصد قدرت تولید کل نیروگاه است.

 


انیمیشن ساده نیروگاه سیکل ترکیبی- با زیرنویس فارسی


دریافت فایلهای آموزشی

۱- دریافت متن کامل مقاله فوق- ۲۵ صفحه- PDF

۲- دریافت فایل آشنایی با نیروگاههای سیکل ترکیبی-مهندس رضا کمالی- شرکت ماشین سازی اراک


۳- انواع نیروگاهها و آموزش نیروگاه سیکل ترکیبی- ۷۴ صفحه- PDF

3500 تومان – خرید

دانلود رایگان ۱۰ صفحه نخست


۴- آموزش نیروگاه سیکل ترکیبی-۳۳ صفحه- PDF- مهندس محمدی

۵- دانلود جزوات آموزشی جامع طراحی و تحلیل پایپینگ نیروگاه سیکل ترکیبی بخار


۶- کتاب راهنمای جامع طراحی پایپینگ نیروگاهی بر اساس کد طراحی ASME B31.1

1500 تومان – خرید

دانلود رایگان ۲۰ صفحه نخست

این کتاب نوشته مهندس معروف طراحی پایپینگ و کد، دکتر چالرز بچت عضو کمیته فنی ASME و مدیر شرکت مهندسی Becht Engineering Co، در ۱۷ فصل به شرح جامع و کامل این کد و اصول طراحی Power Piping پرداخته است. فهرست و مشخصات این کتاب به شرح زیر است:

POWER PIPING, THE COMPLETE GUIDE TO ASME B31.1
 Author: Charles Becht IV
۲۶۱ Pages

Contents
۱- Background and General Information
۲- Organization of B31.1
۳- Design Conditions and Criteria
۴- Pressure Design
۵- Limitations on Components and Joints
۶- Design Requirements for Speci c Systems
۷- Design for Sustained and Occasional Loads
۸- Design Criteria for Thermal Expansion
۹- Flexibility Analysis
۱۰- Supports and Restraints
۱۱- Load Limits for Attached Equipment
۱۲- Requirements for Materials
۱۳- Fabrication, Assembly, and Erection
۱۴- Examination
۱۵- Pressure Testing
۱۶- Non-metallic Piping
۱۷- Post-Construction


۷- مجموعه کامل ۳۲ جلدی کتب تجربیات نیروگاههای پیشرفته (ترجمه فارسی)

دریافت:

5500 تومان – خرید

فهرست عناوين ۳۲ جلدي

  • بخش A- جلد ۱ و ۲ : برنامه ريزي و طراحي نيروگاه
  • بخش B- جلد ۳ : بويلرها و تجهيزات جانبي
  • بخش C- جلد ۴ و ۵ و ۶ : توربين ها ، ژنراتورها و تجهيزات وابست
  • بخش D- جلد ۷ و ۸ و ۹ و ۱۰ و ۱۱ : سيستم ها و تجهيزات الكتريكي
  • بخش E- جلد ۱۲ و ۱۳ و ۱۴ : شيمي و متالوژي
  • بخش F- جلد ۱۵ و ۱۶ : كنترل ابزار دقيق
  • بخش G- جلد ۱۷ و ۱۸ و ۱۹: بهره برداري و نگهداري نيروگاه
  • بخشهای H و I- جلد ۲۰ و ۲۱ و ۲۲ : آماده سازي راه اندازي نيروگاه
  • بخش J- جلد ۲۳ و ۲۴ و ۲۵ : توليد قدرت هسته اي
  • بخش K- جلد ۲۶ و ۲۷ و ۲۸ : انتقال HVDC
  • بخش L- جلد ۲۹ و ۳۰ : بهره برداري سيستم
  • بخش M- جلد ۳۱ و ۳۲ : واژگان و نمايه

۸- کتابچه اصول بهره برداری نیروگاه (نیروگاههای زیمنس v94.2)- تعداد صفحات: ۱۳۵ صفحه- روح الله مرادلو

دانلود رایگان ۲۰ صفحه نخست

دریافت کتاب:

1500 تومان – خرید

فهرست مطالب:

  • پمپ خانه فورواردینگ
  • سیستم سوخت گاز
  • سیستم هواي ورودي
  • سیستم بلوآف
  • سیستم هیدرولیک
  • سیستم جرقه زنی
  • سیستم روغن روانکاري و روغن بالا برنده
  • سنکرون واحد
  • بار حداقل
  • بار Base
  • بار پیک
  • Part load
  • Trip
  • Load rejection
  • Host load
  • Shut down
  • لوپهاي کنترلی توربین گاز
  • Start up
  • اختصارات

۹- آشنایی با نیروگاههای سیکل ترکیبی- شرکت مپنا

فهرست مطالب:

  • بخش توربین و ژنراتور
  • بخش بویلر ( متعارف / Boiler Island ( Conventional or HRSG) ( HRSG
  • بخش خنک کننده اصلی و کمکی Main & Aux. Cooling Island
  • بخش چرخه آب و بخار Water & Steam Cycle Island
  • بخش تامین آب Water Supply Island
  • B.O.P Island
  • بخش ترانس اصلی و کمکی Main & Unit Transformer
  • فلودیاگرام، لیست تجهیزات وساختمانها و تصاویر نیروگاه سیکل ترکیبی

۱۰- انواع نیروگاهها (روشهای تولید برق)- احمد رضا طاهری اصل- ۵۵ صفحه- PDF

۱۱– آشنايی با توربين گاز زيمنس V94.2- تعداد صفحات ۱۱۴- PDF

۱۲- معرفي توربين گاز V94.2- شرکت مپنا

۱۳- دانلود جزوات آموزشی جامع بویلر، سوپرهیتر و درام


۱۴- دانلود سایر آموزشهای جامع توربین بخار و توربین گاز


۱۵- کتب جدید انگلیسی و هندبوکهای طراحی، مهندسی، بهره برداری و نگهداری نیروگاههای سیکل ترکیبی بخار و حرارتی:


۱۶- دانلود همه انگلیسی کتب نفت و گاز از کتابخانه جامع نفت و گاز وبسایت


۱۷- آموزش نرم افزار طراحی و شبیه سازی نیروگاه- ترمو فلو (ThermoFlow)

۱۸- دوره تعمیرات توربین V94.2

۱۹- آشنایی با اجزای توربین V94.2- مهندس سرخ خواه- ۶۳ صفحه- PDF

۲۰- اجزاي محفظه احتراق توربين V94.2- شركت مهندسي و ساخت توربين مپنا توگا- ۵۷ صفحه- PDF

۲۱- بررسی فنی نیروگاه گازي CHP- تعداد صفحات: ۵۵


این تصویر تبلیغاتی است

مطالب مرتبط زیر را نیز مطالعه نمایید:


راهنمای دانلود یا خرید از وبسایت ایران پایپینگ:

  • آموزشهای رایگان: در هر نوشته وبسایت، فایلها به صورت شماره بندی شده ارائه شده است. کافی ست روی عنوان هر شماره کلیک نمایید تا دانلود مستقیم آن شروع گردد.
  • آموزشهای غیررایگان: دارای یک دکمه خرید هستند. روی آن کلیک کنید تا محصول مورد نظر به سبد خرید شما افزوده شود. میتوانید محصولات دیگر را نیز به سبد خرید خود بیفزایید.
  • پس از افزودن هر محصول به سبد خرید، دکمه خرید به دکمه پرداخت عوض می شود. روی دکمه پرداخت کلیک نمایید تا به صفحه پرداخت منتقل شوید.
  • در صفحه سبد خرید، نام و نام خانوادگی و آدرس صحیح ایمیل و در صورت تمایل شماره تلگرام خود را وارد نمایید.
  • پس از پرداخت، و برای تکمیل فرایند خرید، گزینه تکمیل فرایند خرید را کلیک کنید. توجه نمایید که پنجره آخر را نبندید تا به طور اتوماتیک به صفحه رسید منتقل شوید که نام و لینک دانلود فایلهای خریداری شده در آن موجود است. این صفحه را از دست ندهید.
  • یک نسخه از رسید و لینکهای دانلود برای آدرس ایمیل شما ارسال خواهد شد.
  • در صورت بروز هر گونه مشکل، آن را با ایمیل info@IranPiping.ir و یا اکانت OilAndGasAdm@ در تلگرام در میان بگذارید.

@OilAndGas

Comments are closed.